اقتصاد جهان سال ۲۰۱۹ به کدام سمت می‌رود ؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بخشی از تحولات اخیر باعث تقویت خوش‌بینی‌ها به آینده شده است: بانک مرکزی آمریکا روند افزایش نرخ بهره را متوقف کرده است و بانک‌های مرکزی دیگر از برنامه‌های محرک خود رونمایی کرده‌اند. مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا به خوبی پیش می‌رود و طرفین از جنگ تمام عیار فاصله گرفته‌اند و تولیدات صنعتی در مناطق مختلف رو به افزایش است.
 
امسال ارزش بورس‌های جهانی با ۱۴ درصد افزایش همراه شده است که در مقایسه با ریزش هشت درصدی آن‌ها در دسامبر سال گذشته کاملاً امیدوار کننده است. چوئی لی، مدیر تحقیقات اقتصاد کلان در مؤسسه " سی سی بی هولدینگز" گفت: فکر می‌کنیم که رشد جهانی آرام تر شده است اما متوقف نشده است و این رشد در چین نیز محسوس است.
 
از سوی دیگر اما دلایل زیادی وجود دارند که به تداوم روند صعودی شک کنیم: پیامدهای مثبت لایحه کاهش مالیاتی آمریکا به تدریج در حال محو شدن هستند و اوضاع در منطقه یورو و به ویژه در آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی محسوب می‌شود به مانند سال‌های قبل مساعد نیست.
 
شاید همان طور که کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول گفته است جهان در لحظه سرنوشت سازی قرار دارد و دوره بعدی نا اطمینانی از شرایط اقتصاد جهانی چندان دور نیست.
 
به گزارش ایسنا ،رشد اقتصادی جهان در سال گذشته ۳.۸ درصد بود که پیش بینی می‌شود امسال این نرخ به ۳.۵ درصد کاهش یابد. بخش بزرگی از روند آینده را نتایج مذاکرات تجاری چین و آمریکا و توافق اتحادیه اروپا و انگلیس بر سر مساله برگزیت تعیین خواهند کرد.