تحقق ۸ عرضه اولیه سهام در سال جاری
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، نشست خبری سومین عرضه اولیه سهام تامین سرمایه در بورس تهران پیش از ظهر امروز با حضور مدیران این بازار برگزار شد.
 
در این نشست اسماعیلی درگاهی مدیر هیأت پذیرش بورس تهران با بیان اینکه در سال جاری 8 عرضه اولیه سهام در بورس تهران انجام شده است، عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار بود 12 شرکت جدید در سال جدید با عرضه اولیه سهام روبرو باشند، اما مبنا قرار گرفتن کیفیت به جای کمیت در پذیرش شرکت‌ها و لزوم رعایت برخی مقررات از جمله ارائه تضامین و تعهدات در سپرده گذاری مرکزی و همچنین برنامه سهامدار عمده باعث شده تا این لحظه سهام 8 شرکت جدید در بورس تهران عرضه اولیه شوند.
 
وی با بیان اینکه همزمان با عرضه اولیه سهام تامین سرمایه نوین در روز جاری، پذیره نویسی هزار میلیارد تومانی اوراق اجاره مبتنی بر سهام،‌ شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز صورت می‌گیرد، گفت: تلاش شده در فرایند پذیرش شرکت‌ها دقت در مفروضات ارزش‌گذاری از طریق شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری معظم رعایت و کیفیت ارزش‌گذاری‌ها افزایش یابد.
 
در ادامه این نشست ولی نادی قمی مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اشاره به ویژگی‌ها و جریان درآمدی این شرکت گفت: برنامه افزایش سرمایه 700 میلیارد تومانی «تنوین» به رقم 900 میلیارد تومان در سال آینده از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در دستور کار است.
 
وی با بیان اینکه تامین سرمایه نوین در سال مالی جاری با تحقق سود خالص عملیات 430 میلیارد تومانی توانسته به ازای هر سهم مبلغ 555 ریال سود خالص محقق سازد، گفت: پیش‌بینی می‌شود، در سال آینده با تحقق حدود 408 میلیارد تومان سودآوری، بتوان به ازای هر سهم عایدی 58 تومانی را محقق کرد.
 
وی در برابر پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه فرایند جریان درآمدی تامین سرمایه نوین با توجه به وضعیت کسب و کار کشور در سال‌های آینده و همچنین  بار مالی احتمالی جمع‌آوری سهام کنتورسازی ایران در خارج از ساعت معاملات  بر روی «تنوین» چیست، گفت: موضوع خرید سهام کنتورسازی در خارج از ساعات معاملات در کمیته مالی اقتصاد نوین بررسی شده و این مجموعه در جهت حل موضوع و کمک به آن ورود کرده است که هیچ بار مالی برای تنوین در بر ندارد.
 
وی ادامه داد:‌درآمدهای تامین سرمایه نوین همواره در مسیر درآمدی به ویژه در بخش تامین مالی با کاهش مواجه نبوده، اما برای تامین مالی کسب وکارهای کوچک و متوسط همواره با حرکت به سمت پیشرفت‌های مالی نسبت به تحقق اهداف تامین مالی در ایران صبور بود. هر چند در زمینه تامین مالی بزرگ و محاسبات صورت گرفته نمی‌توان هیچ گاه نقش دولت را حذف کرد، اما وزن تامین مالی‌های صورت گرفته در بخش خصوصی هر ساله با سایر بخش‌ها تفاوت دارد.