تراز تجاری مثبت نشان از موفقیت کشور در مدیریت تحریم ها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری با تشریح روند اقتصادی کشور از آغاز انقلاب تاکنون، با اشاره به وجود برخی مشکلات و تنگناها تاکید کرد: مسیرهای خوبی پیش روی اقتصاد ما قرار دارد و با اطمینان می گویم اگر همدلی و وحدت بر نظام تصمیم گیری و اجرا در کشور حاکم باشد به راحتی می توانیم از شرایط کنونی عبور کنیم.
 
وزیر اقتصاد با اشاره به برنامه ریزی ها و هدف گذاری هایی که در چهارچوب اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است گفت: حرکت در مسیر اقتصاد بدون اتکا به بودجه نفتی، حرکت موفقی بوده به گونه ای که سهم نفت در بودجه کشور طی ۴۰ سال گذشته از حدود ۵۲ درصد در سال های اولیه انقلاب به حدود ۳۰ درصد در دولت یازدهم و دوازدهم کاهش یافته است.
 
وی افزود: در همین بازه زمانی نسبت درآمدهای مالیاتی به هزینه های جاری از حدود ۳۲ درصد به بیش از ۴۸ درصد در دولت تدبیر و امید افزایش یافته است. این تغییر نسبت ها در بودجه به ما کمک می کند منابع حاصل از درآمدهای نفتی را به برنامه های زیربنایی برای برخورداری نسل های بعد اختصاص دهیم.
 
وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به سیاست های اصولی دولت برای اهرم قراردادن دارایی ها در مسیر رونق اقتصادی گفت: ما برای اهرم کردن دارایی های دولت و فراهم آوردن شرایط بهره گیری از منابع غیرجاری جهت ایجاد فرصت های سرمایه گذاری جدید با مشارکت مردم و بخش خصوصی برنامه های متنوعی را در دست بررسی داریم و نوید این را می دهیم که در آینده ای نزدیک این موضوع عملیاتی شود.
 
وی با اشاره به دغدغه برخی اعضای مجلس خبرگان رهبری درخصوص نحوه و شرایط خصوصی سازی در کشور بیان داشت: من از زمان آغاز به کار ، خواستار بررسی مجدد آن دسته از واگذاری هایی شدم که ابهاماتی پیرامون آنها مطرح بود که خوشبختانه عموم آنها در چهارچوب قانون و مقررات موجود صورت گرفته بود اما برای اطمینان بیشتر فعلا فرآیندها را متوقف کردم تا با طراحی ابزارهای جدید و روش های متنوع که منافع حداکثری مردم ، به عنوان صاحبان اصلی این دارایی ها، تامین  کند، واگذاری های جدید صورت گیرد.
 
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات اصلاحی شروع شده در حوزه نظام بانکی گفت: در موضوع فروش اموال مازاد طی ماه های اخیر بیش از ده هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی های مازاد بانک های دولتی و نیمه دولتی به فروش رفته که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.
 
وی همچنین افزود: طی ۱۱ ماهه سال جاری بانک ها بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده اند که بیش از ۳۱۶ هزار میلیارد از آن برای تامین سرمایه در گردش بنگاه ها بوده که آمار قابل قبولی است.
دژپسند همچنین به عزم جدی وزارت اقتصاد جهت منطقی سازی تعداد شعب بانک ها بر اساس آمایش سرزمینی و توجیه اقتصادی اشاره کرد و گفت: طی سال جاری نزدیک به ۵۳۰ شعبه تعطیل و بر ادامه این روند مصر هستیم تا ضمن چابک سازی و کاهش هزینه بانک ها بتوانیم بخشی از منابع حبس شده و غیر مولد آنها را نیز آزاد کنیم.
 
وزیر اقتصاد دولت دوازدهم با اشاره به اهتمام خود برای بهره گیری از ظرفیت نخبگان و متخصصین در قالب هسته های اندیشه ورزی تاکید کرد: ما یک هسته اندیشه ورزی را با موضوع کاربست مفاهیم و آموزه های دینی در مدیریت اقتصادی اختصاص داده ایم و تلاش میکنیم بر اساس خروجی های این هسته ملاحظات دینی در حوزه اقتصاد را خوب درک کرده و در برنامه ریزی های خود مورد توجه قرار دهیم.
 
دژپسند در انتها با تاکید بر اینکه بر اساس گزارش های متعدد وزرای کشور، جهاد و کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر هیچ کمبود و نگرانی در نگرانیم کالاهای اساسی مورد نیاز مردم نداریم تاکید کرد: بخشی از کمبودها ناشی از سوداگری های افراد سود جو بوده که خوشبختانه دستگاه های مسول شناسایی و برخورد های لازم را انجام داده اند و به طور مرتب چنین اقداماتی را رصد میکنند و بخشی نیز ناشی از افزایش تقاضای غیر ضرور در جامعه است که به سبب ایجاد جو روانی از سوی برخی جریان ها و دغدغه سازی برای مردم ایجاد شده که همه ما باید کمک کنیم با ایجاد آرامش و جلوگیری از اطلاعات نادرست و اطمینان بخشی واقعی به مردم این فضا را مدیریت کنیم.