کاهش قیمت سهام، فرصتی‌ برای خرید
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سیاوش وکیلی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری «توسعه گوهران امید» ضمن بیان مطلب فوق به سناگفت: بازارسرمایه، بازار بسیار پیچیده ای است و نباید در این بازار ابهاماتی شامل قوانین، نرخ خوراک‌ها، بهره‌های مالکانه و غیره وارد شود و سهامدار را از آن فراری دهد.
 
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال ریتم حرکتی بازار به واسطه دید کوتاه مدت سهامداران کند می شود افزود: لازم است غالب سهامداران با دید بلند مدت به این بازار وارد شوند. ناگفته نماند، تسویه اعتباری کارگزاری‌ها در روزهای پایانی سال مالی و فشاری که از تسویه مشتریانشان ایجاد می‌شود نیز سبب افزایش فشار فروش شده است. 
 
جذابیت دوبرابری «افزایش سرمایه» با «معافیت مالیاتی»
 
این کارشناس بازارسرمایه در رابطه با صدور مجوزهای افزایش سرمایه در روزهای اخیر و استفاده از معافیت مالیاتی موجود در بخشنامه افزایش ‌سرمایه (ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها شرکت‌های مشمول ماده۱۴۱) توضیح داد: اغلب مزایای این روش متوجه شرکت‌های تولیدی است و در مورد شرکت‌های سرمایه‌گذاری این افزایش سرمایه کمک چندانی نمی کند. عمده فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در بازارسرمایه فعالیت می‌کنند، معاف از مالیات هستند. البته سود این گروه نیز به واسطه معافیت مالیاتی شرکت های تولیدی سرمایه پذیر افزایش خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: با این حال، دستورالعمل این قانون هنوز ابهاماتی دارد، زیرا هنوز به طور کامل ابلاغ نشده و حتما باید با مقامات مالیاتی هماهنگی شود؛ البته این قانون از سال آینده به طور کامل عملیاتی می‌شود.
 
وکیلی در ادامه تصریح کرد: صرفه مالیاتی شرکت‌هایی که از معافیت مالیاتی استفاده می‌کنند به طور قطع بر روی سود و زیانشان موثر است. فرآیند افزایش سرمایه نیز خود در بازار سرمایه ایران دارای جذابیت است و حال اگر معافیت مالیاتی نیز به عنوان آپشن به آن اضافه شود، با افزایش دوبرابری این جذابیت همراه می‌شود. به طور قطع بحث جذب منابع،‌ افزایش نقدینگی،‌ توان سودآوری شرکت و اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها توان تولیدی شرکت را بالا برده و بر افزایش فروش و درآمد آن تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین بازارسرمایه نسبت به این اتفاق نظر مثبت دارد.
 
صنایع «دارویی» و «غذایی» گزینه‌هایی کم ریسک برای سرمایه‌گذاری
 
مدیرعامل «توسعه گوهران امید» در ادامه به ارزیابی اجمالی برخی صنایع بورسی پرداخت و گفت: به نظر من در حال حاضر صنایع دارویی از حلقه افزایش ناشی از نرخ ارز با افزایش بهای تمام شده مواجهند، ‌ولی نرخ فروششان به علت حساسیت‌ها و کنترل حاکمیتی اتفاق نیفتاده است که البته دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد. براین اساس،‌ دارویی‌ها گزینه مناسب و کم ریسکی برای سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی هستند.
 
وی حوزه بانک‌ها را بسیار گسترده دانست و عنوان کرد: به همین دلیل نمی‌توان یک فرمول واحد برای سهم‌های مختلف موجود در این صنعت صادر کرد؛ البته باید دید ادغام برخی از بانک‎ها که چه اثراتی در این حوزه خواهد داشت.
 
این کارشناس بازارسرمایه در مورد صنعت خودرویی تصریح کرد: در این خصوص هم باز موضوع دلار و مزیتی که تخصیص آن بر صنایع خودرویی دارد مطرح است. سال آینده هم به نظر می‌رسد ارز نیمایی با افزایش مواجه باشد، هرچند که دولت تمهیداتی را برای تحریک تقاضا (به خصوص بر روی افزایش حقوق‌ها) در نظر دارد.
 
وی تاکید کرد:در نظر داشته باشید که صنایع دارویی و غذایی بازارهایی کم حجمی هستند و این موضوع سبب می‌شود تا کمتر دیده شوند اما در مجموع گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند. 
 
فروش نفت به زیر یک میلیون بشکه می‌رسد ؟
 
وکیلی افزود: به نظر می‌رسد، به غیر از تحریم‌های آمریکا و پایان مهلت فروش نفت ایران، موضوع دیگری بازار را تهدید نمی‌کند، اما این ابهام وجود دارد که فروش نفت به زیر یک میلیون بشکه  در روز می‌رسد یا خیر (که البته این موضوع به نظر بعید می‌رسد). از طرف دیگر نیز به نظر می رسد، مباحث ارزی با مشکلاتی مواجه شده و نوساناتی به همراه داشته باشند، هرچند که این موضوع و  افزایش قیمت ارز سبب افزایش سودآوری سهام شرکت‌ها و بازارسرمایه خواهد شد؛ همچنین به نظر می‌رسد بانک مرکزی هم مصمم به کاهش نرخ بهره بانکی است، این موارد در مجموع افزایش نرخ بهره را افزایش می‌دهد.
 
 تمرکز بر رشد سواد مالی، نیاز دائمی بازارسرمایه
 
مدیرعامل شرکت «توسعه گوهران امید» در پایان به لزوم تمرکز بیشتر بر فرهنگسازی تاکید کرد و به سنا گفت: سازمان بورس به عنوان یک رسالت با استفاده از رسانه‌ها زمینه های آشنایی بیشتر مردم با بازار سرمایه را ایجاد می کند. بدنه بخش خصوصی توان صرف هزینه در حوزه فرهنگسازی بازار سرمایه را ندارد، هرچند که هنوز در بخش‌های کوچکی این کار انجام می‌شود. سازمان بورس می‌تواند به طور هدفمند به تبلیغ بیشتر بازار سرمایه بپردازد. این بازار باوجود کدهای بورسی زیادی که صادر شده، هنوز به طور عملیاتی بین مردم استفاده نمی‌شود؛ بنابراین برای ارتقا سواد مالی و فرهنگ‌سازی در این حوزه باید بیش از گذشته فعالیت کرد.