فرآیند عرضه های اولیه دربورس تسریع می شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مهدی پارچینی، سرپرست معاونت بازار شرکت بورس تهران ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به ضرورت توسعه ابزارهای مالی گفت: اگر هر گونه ریسک سیستماتیک در بازار سهام ایجاد شود، استفاده از ابزارهای مختلف است که می تواند با پوشش ریسک مناسب مانع از زیان آوری سرمایه گذاران شود. در سال جاری نیز یکی از مهمترین دستاوردهای بازار سرمایه راه اندازی سبد آتی سهام بود.
 
وی با بیان اینکه نحوه بهره برداری از سبد آتی سهام همچنان به فرهنگ سازی نیاز دارد، افزود: این سبد در زمینه پوشش ریسک به خصوص در آینده بازار نقش مهمی ایفا می کند و تا به امروز سبدگردان ها و شرکت های سرمایه گذاری برای ورود به این بازار، ابراز علاقه کرده اند.
 
سرپرست معاونت بازار شرکت بورس تهران افزود: البته به دلیل محدودیت هایی که در حوزه آی تی وجود داشت این ابزار هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.  
 
پارچینی راه اندازی فاز دوم اوراق اختیار فروش تبعی را از دیگر اقدامات مهم انجام شده در مسیر توسعه ابزار ها دانست و عنوان کرد: فازدوم این ابزار در آذر ۱۳۹۷ عملیاتی شد. اوراق اختیار فروش تبعی ابزاری است که از یک سو برای تامین مالی ناشران بورسی طراحی شده و از سوی دیگر نیز برای تضمین دارایی های سرمایه گذاران با نرخ مشخص استفاده می شود و صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت مهمترین مشتری آن هستند.
 
وی با ابراز امیدواری از به ثمر رسیدن و عملیاتی شدن بحث فروش استقراضی یادآور شد:ا ین مساله اکنون در دست بررسی است و توسط کارشناسان مراحل طراحی و تکمیل را می گذراند و به زودی به مجموعه ابزارهای بازار سرمایه افزوده می شود.
 
توقف و بازگشایی ها سر و سامان گرفت
 
سرپرست معاونت بازار با اشاره به مشکلات دستورالعمل توقف و بازگشایی نماد ها در سال گذشته، گفت: با اصلاح رویه ها علاوه بر این که دوره توقف ها کوتاه شد، در زمینه نوسان های ۲۰ درصد دیگر توقف به صورت روزانه نیست و تنها ۶۰ دقیقه وضعیت توقف داریم و ضمن اینکه کارگزاری ها در زمان توقف محدود نمی شوند و مشتری می تواند سفارش خود را حذف و سهام دیگری داد و ستد کند.
 
ایجاد سامانه جدید به توسعه ابزارها کمک می کند
 
پارچینی اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا را از دیگر اقدامات در دست بررسی عنوان کرد و افزود: در گام اول باید سامانه معاملاتی جدید و به روز تری را فعال کنیم و در حال حاضر نیز رایزنی های لازم انجام شده است. احتمالا در سامانه جدید حجم مبنا به شکل فعلی کنار گذاشته می شود و دامنه نوسان نیز به صورت شناور و پویا است.
 
وی با اشاره به اقدامات پیش بینی شده در سال آتی نیز گفت: در حال حاضر تمرکز اصلی ما بر روی ایجاد سامانه معاملات است؛چراکه در بُعد ابزارها در سامانه فعلی با محدودیت هایی مواجه هستیم.
 
به گفته سرپرست معاونت بازار شرکت بورس تهران با راه اندازی این سامانه جدید، ابزارهای جدید دیگری نیز معرفی می شود. اکنون این سامانه توسط دانشگاه تهران تست و آزمایش می شود و نتایج خوبی نیز حاصل شده است.
 
فرآیند عرضه های اولیه تسریع می شود
 
وی در خصوص برنامه عرضه های اولیه در سال آتی گفت:  اکنون بررسی ورود ناشران جدید در دستور کار کمیته پذیرش است و ضمن این که برخی عرضه ها که قرار بود در سال جاری صورت گیرد و فرصت آن فراهم نشد در سال آینده انجام می شود.
 
هدایت نقدینگی به بازار سرمایه، عامل حرکت چرخ صنعت
 
سرپرست معاونت بازار شرکت بورس تهران با اشاره به پیش بینی های اقتصادی سال آینده و سختی پیش رو به ضرورت حمایت دولت از بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: بورس اکنون بهترین جایگزین برای جذب سپرده های بانکی و نقدینگی است و با تبلیغات و افزایش دانش مالی در سطح جامعه می توان منابع را به سمت این بازار هدایت کرد. ورود منابع به بازار سرمایه به معنی خروج پول از بازار های غیر مولد است و منابع مالی در خدمت تولید و صنعت قرار می گیرد.
 
وی یادآور شد: پول های سرگردان همواره اقتصاد را با مشکل مواجه می کند و اگر با ایجاد مکانیزم این پول ها به سمت بازار سرمایه حرک کند به کاهش و کنترل تورم  منتهی می شود.