ترکیب استانی تورم در بهمن ماه ۹۷
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به درصد تغییرات شاخص قیمت کل کالاها در بهمن ماه ۱۳۹۷ در استان های مختلف کشور پرداخته و نوشته است: نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ۱۳۹۷ با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات اقلام اساسی، در حوزه مواد خوراکی و آشامیدنی بوِیژه برای استانهای کمتر توسعه یافته از جمله هرمزگان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری به مراتب بالاتر از میانگین کل کشور بوده است.
براین اساس بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان های کردستان با ۵۲.۵ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۵۱.۴ درصد و خراسان شمالی با ۵۱.۱ درصد بوده است.
اما پایین ترین نرخ تورم در این شاخص برای استان های قم با ۳۵.۳ درصد، هرمزگان با ۳۵.۸ درصد و کرمان با ۳۶.۸ درصد محاسبه شده است.
براین اساس همچنین بالاترین نرخ تورم ماهانه نیز مربوط به استان های قم با ۳.۵ درصد، یزد با ۳.۵ درصد و بوشهر با ۳.۴ درصد بوده است.
با این حال پایین ترین نرخ تورم ماهانه براین اساس برای استان های هرمزگان با ۱.۶ درصد، تهران ۱.۷ درصد و گیلان با ۱.۷ درصد محاسبه شده است.
از سوی دیگر محاسبه درصد تغییرات شاخص قیمت کل کالاها در بهمن ماه بر اساس تورم ۱۲ ماهه نشان می‌دهد که استان های ایلام با ۲۷.۸ درصد، لرستان با ۲۷.۹ درصد و چهارمحل و بختیاری با ۲۷.۳ درصد بالاترین افزایش قیمت ها را نسبت به سایر استان ها داشته اند.
در این شاخص همچنین استان های کرمان با ۱۸.۸ درصد، قم با ۱۹.۶ درصد و هرمزگان با ۲۰ درصد پایین ترین نرخ تورم را از آن خود کرده اند.
 
   
 
درصد تغییرات شاخص قیمت خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات کشور
معاونت بررسی‌های اتاق بازرگانی همچنین درصد تغییرات شاخص قیمت خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات را در بهمن ماه در سراسر کشور بررسی کرده است.
براین اساس بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه قیمت خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات مربوط به استان های بوشهر، چهار محال و بختیاری و یزد به ترتیب با ۷۷.۲، ۷۵.۶ و ۷۰.۴ درصد بوده است.
در این شاخص استان های زنجان با ۵۰.۵ درصد، کرمان با ۵۶.۳ درصد و قزوین با ۵۷.۴ درصد کمترین افزایش را در بین سایر استان ها داشته اند.
اما در شاخص تورم ماهانه قیمت خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات استان های قم با ۶.۶ درصد، همدان و یزد هر دو با ۶ درصد بیشترین تورم ماهانه را داشته اند.
در این شاخص و در مدت زمان مشابه، کمترین رشد قیمت خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات برای استان های کرمان با ۲.۴، زنجان با ۲.۸ و فارس با ۲.۹ درصد محاسبه شده است.
همچنین در شاخص تورم ۱۲ ماهه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در کل کشور برای بهمن ماه ۹۷، چهارمحل و بختیاری با ۳۷.۵ درصد، بوشهر با ۳۷ درصد و هرمزگان با ۳۵.۳ درصد بالاترین رشد قیمت ها در کشور را از آن خود کرده اند.
در این شاخص پایین ترن نرخ تورم برای استان های زنجان با ۲۷.۸ درصد، سمنان ۲۸.۱ درصد و مازندران ۲۸.۲ درصد محاسبه شده است.