نقش بورس کالا در توسعه صنعت فولاد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درخصوص نقش بورس کالا در توسعه صنعت فولاد گفت: قبل از راه اندازی بورس کالا در شهریور سال ۸۲، فولاد مشمول قیمت گذاری بود که این امر تفاوت قیمت قابل توجهی را میان قیمت درب کارخانه و قیمت های کف بازار ایجاد کرد.
 
وی افزود: این شرایط سبب شد واسطه گران با ترفندهایی حواله خرید دریافت کرده و با قیمت های نازل خرید خود را انجام داده و با قیمت بالا در بازار به فروش برسانند. در نتیجه سودی معادل ارزش کل کالا نصیب دلالان می شد و در مقابل تولیدکننده نه تنها سودی نمی برد بلکه زیان نیز می داد.
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار داشت: از شهریور ۸۲ که بورس کالا راه اندازی شد و مکانیزم عرضه در بورس و کشف قیمت از طریق رقابت میان خریداران مطرح گردید، قیمت به یکباره از نرخ های دستوری به قیمت های حاشیه بازار نزدیک شد و در نهایت سودی که تا پیش از این به جیب واسطه ها می رفت به تولید و تولیدکنندگان بازگشت.
 
وی ادامه داد: این بازگشت سود به تولید سبب شد شرکت ها بتوانند توسعه های خود را دنبال و طرح های توسعه پیاده نمایند. همچنین شرکت ها توانستند ظرفیت های تولید را بالا برده و درنتیجه این امر سبب دلگرمی و انگیزه بخش خصوصی برای حضور در صنعت فولاد شد و آنها نیز به جرگه تولیدکنندگان پیوستند.
 
سبحانی خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد بعد از راه اندازی بورس کالا، ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری بخش نورد و سپس با اصلاح اصل ۴۴ قانون اساسی در بخش فولادسازی افزایش یافت.
 
وی تصریح کرد: امروز به جرات می توان گفت سکان صنعت فولاد به دست بخش خصوصی است