انتقاد از پلیس و بیمه مرکزی در مورد خودروهای فرسوده
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در سی‌وششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که عصر روز چهارشنبه (اول اسفندماه) در سازمان محیط زیست برگزار شد؛ در مورد ماده ۸ قانون هوای پاک، مبنی بر ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده که اجرای آن برعهده پلیس است؛ وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: متأسفانه این ماده قانونی در هیچ جای کشور اجرا نشده است.
 
وی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم کل ماده ۸ قانون هوای پاک را متوقف کنیم، گفت: ممکن است این قانون اصلاحاتی داشته باشد اما ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده حداقل در کلانشهرها بحث بسیار مهمی است که حتماً باید پیگیری و اجرا شود.
 
حسینی با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته تخصصی برای اجرای این قانون با حضور همه ذی‌نفعان در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: برای فرسودگی خودروها و موتورسیکلت‌ها، مالکین باید وسیله نقلیه خود را بیمه کنند اما متأسفانه بیمه مرکزی هیچ همکاری در زمینه بیمه فرسودگی با سازمان محیط زیست نداشته و صراحتاً طی نامه‌ای اعلام کرده که ماده ۸ قانون هوای پاک را اجرا نمی‌کند. بیمه مرکزی بی هیچ واهمه‌ای اعلام کرده که قانون را اجرا نمی‌کند. سازمان محیط زیست نیز این موضوع را به اطلاع دولت رسانده است.
 
 محمد ترحمی معاون حقوقی پلیس راهور ناجا در مورد ماده ۸ قانون هوای پاک که اجرای آن برعهده پلیس است، گفت: براساس این ماده قانونی همه اشخاص حقیقی و حقوقی که مالک وسیله نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین و سنگین و همچنین موتورسیکلت‌ها هستند؛ وظیفه دارند وسیله نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند.
 
وی ادامه داد: مالکان وسیله نقلیه فرسوده طبق ماده ۸ قانون هوای پاک، باید وسیله نقلیه خود را نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی کشور بیمه کنند. بیمه کردن وسیله نقلیه فرسوده موضوع بسیار مهمی است که در این ماده قانونی مورد توجه قرار گرفته است.
 
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا اضافه کرد: نکته مهم ماده ۸ قانون هوای پاک آن است که حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش و نقل و انتقال و حتی تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است و اگر هر یک از اینها اجرا نشود، مالک وسیله نقلیه مشمول جریمه می‌شود.
 
ترحمی در ادامه با بیان اینکه در مورد اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک مبنی بر ممنوعیت تردد وسایل نقلیه فرسوده مشکلاتی وجود دارد، گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده و در مجموع ۱۱ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور وجود دارد که ماده ۸ قانون هوای پاک شامل آنها می‌شود.
 
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه براساس ماده ۸ قانون هوای پاک باید از تردد ۱۱ میلیون وسیله نقلیه فرسوده جلوگیری می‌کردیم، گفت: دولت وسایل نقلیه عمومی را تا زمان نوسازی مستثنی کرده است اما در مورد وسایل حمل و نقل شخصی همچنان این مشکل وجود دارد. مسلماً اجرای این قانون برای جمعیت بسیاری از ایرانی‌ها مشکل ایجاد می‌کند.
 
وی با اشاره به ارسال نامه پلیس به رئیس‌جمهور در مورد ماده ۸ قانون هوای پاک تصریح کرد: طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور درخواست کرده‌ایم که بحث ممنوعیت تردد وسایل نقلیه فرسوده در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شود چون در شرایط حاضر امکان نوسازی ۱۱ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور وجود ندارد. بنابراین نمی‌توانیم این قانون را اجرا کنیم.
 
ترحمی تاکید کرد: در شرایط حاضر با وجود ماده ۸ قانون هوای پاک که بر ممنوعیت تردد و ممنوعیت اخذ برگه معاینه فنی تاکید دارد، این خودروها و موتورهای فرسوده هم معاینه فنی می‌گیرند و هم بیمه می‌شوند و از نظر من این کار درستی است چون امکان اسقاط وسایل حمل و نقل عمومی وجود ندارد.
 
در این جلسه سازمان محیط زیست ضمن انتقاد از عملکرد پلیس در مورد اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک تاکید داشت که با وجود مشکلات اقتصادی که اسقاط وسایل حمل و نقل فرسوده را دچار چالش کرده، می‌توان راهکارهایی برای اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک پیدا کرد و در این زمینه لازم است دستگاه‌های متولی از جمله پلیس و وزارت صنعت همکاری لازم را داشته باشند.