دریافت ۱۵ هزار میلیارد تومان مالیات از تراکنش‌های مشکوک
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سیدکامل تقوی نژاد درباره اینکه آیا همه بانک‌ها و موسسات مالی، اطلاعات مربوط به تراکنش‌های مشکوک بانکی را در اختیار سازمان قرار می‌دهند؟ اظهار داشت: بیشتر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری نسبت به ارسال اطلاعات مورد نیاز پایگاه اطلاعات مودیان اقدام کرده اند.
 
وی افزود: اخیرا و به‌ منظور تسریع و تسهیل در امر حسابرسی تراکنش‌های مشکوک بانکی و زمینه‌سازی جهت نظارت بر عملکرد و وظایف محوله واحدهای عملیاتی، از این پس تراکنش‌های بانکی اشخاص، در قالب بسته‌های اطلاعات آنالیز شده با فرمت استاندارد و تجمیع شده و با قابلیت اخذ گزارش‌های متنوع تهیه و به ادارات ‌کل ارسال می‌شود.
 
رییس کل سابق سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: این اقدام، موجب خواهد شد تا زمان رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با تراکنش‌های بانکی به میزان قابل‌ ملاحظه‌ای کاهش و حقوق حقه دولت با سهولت بیشتری به حیطه وصول آمده و سوءاستفاده‌های احتمالی نیز کاهش یابد.
 
تقوی نژاد خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی مصمم است با استفاده از تکنولوژی‌های روز مدیریت اطلاعات و به ‌روز کردن آنها، تغییرات شگرفی در مبارزه سیستماتیک با فرارهای مالیاتی و سرعت بخشیدن به روند ارسال تراکنش‌های بانکی ایجاد و هزینه‌های زمانی و انسانی وصول مالیات را به حداقل ممکن برساند.
 
وی در پاسخ به این سوال که برخی از اصناف دستگاه‌های کارت‌خوان و یا سامانه‌های فروشگاهی را مسیر استخراج اطلاعات مالیاتی می‌دانند و بانک اطلاعات مودیان چگونه فراهم‌شده و چه کارکردهایی دارد؟، گفت: این پایگاه، تمامی اطلاعات مورد نیاز انجام مأموریت سازمان را برابر قوانین مربوط، دریافت، نگهداری، پردازش و برای استفاده در اختیار فرآیندهای مالیاتی سامانه مذکور قرار می‌دهد. وجود این پایگاه در رابطه با فرار مالیاتی، مبارزه با پولشویی و برقراری عدالت مالیاتی در کشور بسیار حائز اهمیت است.
 
رییس کل سابق سازمان امور مالیاتی ادامه داد: به منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی است و براساس احکام موضوع مواد ۱۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه و ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (اصلاحیه سال ۱۳۹۴) در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در عملیات اجرایی طرح جامع مالیاتی ضمن اتصال به پایگاه اطلاعات ارزیابی ریسک سامانه یکپارچه مالیاتی و اتصال به بخش حسابرسی سامانه نرم‌افزاری یکپارچه مالیاتی، چهار سامانه اختصاصی نیز تولید و بر روی اطلاعات این پایگاه اطلاعاتی عملیاتی شده است. نخستین بخش سامانه جستجوی اطلاعات مالیاتی مودیان است و مورداستفاده تمامی ادارات کل است. این سامانه امکان جستجوی اطلاعات یک مودی در بخش درون و برون‌سازمانی در کمترین زمان ممکن را داراست. همچنین، این سامانه امکان استخراج سوابق مودی در تمامی منابع مالیاتی و اطلاعات دریافتی از خارج سازمان را فراهم است.
 
تقوی نژاد تصریح کرد: دومین سامانه، سامانه پالایش و الحاق اطلاعات به پرونده‌های مالیاتی است که امکان ویرایش اطلاعات ثبت‌ شده توسط مودیان به درخواست آنها، امکان گزارش‌گیری‌های متعدد نظارتی و بهره‌برداری از اطلاعات ازجمله ویژگی‌های این سامانه محسوب می‌شود.
 
وی ادامه داد: سامانه سوم سامانه بررسی و پیگیری تشکیل پرونده مودیان شناسایی‌شده است که برای تطابق سیستمی اطلاعات با پرونده‌های مالیاتی و استخراج اطلاعات فاقد پرونده مورداستفاده قرار می‌گیرد.
 
رییس کل سابق  سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: در آخر سامانه بررسی تراکنش‌های بانکی مشکوک که از طریق آن اطلاعات این تراکنش‌ها از طریق بانک احصا شده و بر اساس موقعیت جغرافیایی ادارات کل امور مالیاتی در سامانه بارگذاری شده و به پرونده‌های مالیاتی الصاق و سپس به واحدهای مالیاتی ارسال می‌شود. این فرآیند در سامانه جامع مالیاتی کدگذاری و بعد از ثبت نتیجه گزارش‌های مدیریتی تهیه می‌شود.
 
وی در خصوص شناسایی فرار مالیاتی با استفاده از اطلاعات مربوط به تراکنش های بانکی مشکوک اظهار داشت: اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی اشخاص به‌طور مستمر از ادارات‌کل امور مالیاتی سراسر کشور اخذ و پیگیری‌های لازم تا زمان قطعیت و وصول مالیات انجام می‌پذیرد. علاوه بر این، به‌ منظور اشراف کامل بر این فرایند، پیشنهاد طراحی و پیاده‌سازی «سامانه تراکنش‌های بانکی مشکوک» به‌منظور تسریع در دریافت اطلاعات تراکنش‌های بانکی در بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی و ارسال اطلاعات گردش حساب‌های بانکی به ادارات‌کل از طریق مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه و اجرایی شده است.
 
تقوی نژاد گفت: هم‌ اکنون هفت بانک، اطلاعات تراکنش‌های بانکی را در بستر وب‌سرویس مذکور ارسال کرده و مابقی بانک‌ها و موسسات مالی نیز، اطلاعات تراکنش‌های بانکی را در قالب لوح فشرده به سازمان ارسال می‌کنند.
 
به گفته این مقام مسئول، اقدامات لازم به منظور اخذ صورت حساب‌های بانکی ۱۳۸۳۰ مودی مشکوک به فرار مالیاتی، تفکیک و ارسال اطلاعات به ادارات کل جهت شناسایی مودیان و مطالبه و وصول مالیات متعلقه انجام گرفته است. بررسی‌ها منجر به صدور بیش از ۱۲۰۰۰ برگ تشخیص شده که از این تعداد، حدود ۴۲۰۰ برگ قطعی به مبلغ ۱۰۷۱ میلیارد تومان صادر و تاکنون قریب به ۱۳۶ میلیارد تومان وصول شده است.
 
تقوی نژاد اعلام کرد: همچنین از نیمه دوم سال ۹۵ تا نیمه بهمن سال ۹۷ از محل رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک، مبلغی بالغ بر ۱۵۳۴۹ میلیارد تومان از مودیان (با صدور برگ تشخیص) مطالبه مالیات صورت گرفته است.
 
وی تاکید کرد: باید اشاره کنم که بالغ بر ۱۵۷ میلیون رکورد اطلاعات تراکنش‌های بانکی افراد مشکوک به فرار در سطح کشور، در دستور رسیدگی واحدهای مالیاتی قرار دارد و بالغ بر ۷۰۷۲ مورد مشکوک به فرار مالیاتی به ادارات مالیاتی سراسر کشور توزیع شده و رسیدگی آنها در دستور کار قرار دارد.
 
رییس کل سابق سازمان امور مالیاتی گفت: بیش از ۱۷۵۵ مورد مشکوک به فرار مالیاتی نیز در اقدام مشترک بین سازمان امور مالیاتی و دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی در دستور کار بررسی و تکمیل اطلاعات قرار گرفته است.
 
تقوی نژاد تاکید کرد: تحقق ماموریت سازمان امور مالیاتی که نقش راهبردی در کشور و اقتصاد ملی دارد، نیازمند یک عزم ملی و حمایت همه جانبه است. قطعا حمایت‌های مادی و معنوی موجب رشد و بالندگی این سازمان برای ایفای نقش حساس و استراتژیک خود و همچنین اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی مانند طرح جامع مالیاتی خواهد بود.
 
به گزارش ایبنا ،وی خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی کشور تلاش دارد تا با فرهنگ سازی، ارتقاء سلامت اداری، مبارزه با فرار مالیاتی، افزایش عدالت مالیاتی و افزایش رضایتمندی مودیان محترم، گام‌های موثرتری در جهت رشد و بالندگی کشور بردارد.