سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی عملا صفر می شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در لایحه بودجه 98 کاهش یافته است. حتی در پیش نویس لایحه سهم صندوق به صفر رسیده بود که با بررسی دوباره این سهم 20 درصد در نظر گرفته شد. حالا اما بررسی نشان می دهد عملا چیزی که از درآمدهای نفتی سال 98 قرار است عاید صندوق توسعه ملی شود، صفر خواهد بود. مرکز پژوهش های مجلس در بررسی کارشناسی به این موضوع پرداخته است.
 
این گزارش می نویسد: بررسی ارقام و تبصره های لایحه بودجه نشان می دهد به واسطه کسر سهم 14 درصدی صندوق توسعه ملی و اعمال تکالیفی مانند تأمین 400 هزار میلیارد ریال سقف دوم و دیگر تکالیف تبصره های «4» ،«18» ،«19»و «20» از محل منابع صندوق، در سال آینده عملا منبع جدیدی وارد صندوق نخواهد شد. این در حالی است که با توجه به شرایط پیشرو لازم بود در حد امکان منابع صندوق برای مصارف ضروری در سال های آتی پس انداز شود. وصول به این هدف نیازمند تمرکز بر موضوع مدیریت هزینه و اصلاحات اساسی مالیاتی (افزایش پایه های جدید مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و ...) در سمت منابع بود، اما به نظر می رسد چنین اقداماتی در درجه دوم اهمیت قرار گرفته است.
 
طبق این گزارش «نکته قابل تأمل در رابطه با منابع صندوق توسعه ملی این است که در سال های اخیر دولت فوری ترین طرح های خود در قانون بودجه را منوط به تأمین مالی آنها از صندوق توسعه ملی کرده است و همین مسئله موجب شده است که منابع صندوق توسعه ملی به شدت کاهش یابد. این اتفاق رویه نامناسبی است که تقریباً در حال از بین بردن ماهیت تشکیل صندوق توسعه ملی است.»
 
براساس این گزارش، بررسی عملکرد صندوق توسعه ملی در پرداخت تسهیلات ارزی، سپرده گذاری ارزی و تسهیلات ریالی نشان دهنده این موضوع است که علیرغم صراحت اساسنامه صندوق بر مستقل بودن صندوق توسعه ملی از مصارف بودجه ای، در سال های اخیر مصارف صندوق توسعه ملی متأثر از قوانین بودجه ای بوده است. بررسی تسهیلات ارزی نشان می دهد مجموع تسهیلات ارزی پرداخت شده از زمان تأسیس صندوق تا 31/06/1397، حدود 16.8 میلیارد دلار بوده است که 7.14 میلیارد دلار آن به بخش عمومی غیردولتی و 9.63 میلیارد دلار آن به بخش خصوصی و 76 میلیون دلار به بخش تعاونی پرداخت شده است. همچنین 7.2 میلیارد دلار سپرده گذاری ارزی برای پرداخت تسهیلات توسط صندوق توسعه ملی انجام شده است. از سوی دیگر صندوق توسعه ملی برای اجرای تکالیف دیگری مانند طرح ملی آب و خاک، تکالیف بند«د» تبصره «4» قانون بودجه سال 1397 از جمله بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله، تولید واکسن سینه پهلو، رفع مشکل برق و مقابله با ریزگردهای خوزستان، تقویت بنیه دفاعی و ... بالغ بر 23.5 میلیارد دلار تسهیلات ارزی پرداخت کرده است. علاوه بر این صندوق توسعه ملی بر اساس قوانین بودجه، ماده (52)  قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، در حال حاضر حدود 315 هزار میلیارد ریال از منابع خود را به تسهیلات ریالی اختصاص داده است.