معاینه فنی ویژه در تهران از سال‌۹۸ آغاز می‌شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در آیین بهره‌برداری از شانزدهمین مرکز معاینه فنی خودروهای سبک فداییان اسلام ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: آلودگی هوا مسأله کوچکی نیست و این مسأله نه فقط در شهر تهران بلکه یک موضوع ملی است و اگر بتوانیم معضل آلودگی هوا را رفع کنیم یک افتخار ملی است.
 
وی ادامه داد: لذا باید همه دست به دست هم دهیم و در تمام ارکان کشور برای رفع آلودگی اقدام کنیم و تأکید می‌کنم رفع آلودگی تنها به دست شهرداری ممکن نیست. اگر هم این موضوع محقق شود تنها افتخار آن برای شهرداری نیست و افتخاری برای مدیریت کل کشور است.
 
پورسیدآقایی به سازمان‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم در امر آلودگی هوا دخیل هستند اشاره کرد و گفت: باید تمام سازمان‌ها ورود کنند تا بتوانیم مشکل را برطرف کنیم و اگر هم مشکل تا حدی برطرف شده است نتیجه همکاری و جدیت همه دستگاه‌ها است.
 
معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران به موضوع عوارض طرح ترافیک در سال آینده اشاره کرد و گفت: برای خودروهایی که معاینه فنی برتر داشته باشند 25 درصد تخفیف برای ورود به محدوده در نظر گرفته‌ایم. شهروندان در صورت داشتن معاینه فنی برتر حداقل 8 درصد به هزینه‌های آنها در سال آینده اضافه می‌شود و این به معنی تشویق شهروندان برای دریافت معاینه فنی برتر است.
 
وی با تأکید بر این موضوع که اجرای طرح ترافیک جدید در تهران در راستای درآمدزایی نبوده است، گفت: بر اساس آخرین آمار به دست آمده تا پایان سال 25 تا 30 درصد از مجموع درآمدهای طرح ترافیک کاهش یافته است این در حالی است که در سال 96 مجموع درآمد حاصل از طرح ترافیک برای شهرداری 370 میلیارد تومان بوده است که بخش عمده‌ای از آن سهم امور جاری و پرداخت حقوق شده است.
 
به گفته پورسیدآقایی در سال 97 مجموع درآمد کسب شده از طرح ترافیک 270 میلیارد تومان بوده و این کار را هم با علم انجام داده‌ایم و تأکید می‌کنم که صد درصد درآمد صرف حمل‌ونقل عمومی شده است.
 
معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران از تهیه دستورالعمل معاینه فنی ویژه در تهران خبر داد و گفت: کارهای مقدماتی آن انجام و به زودی از سوی سازمان محیط زیست کشور ابلاغ می‌شود و از سال آینده معاینه فنی ویژه در تهران راه‌اندازی می‌شود.
 
به گفته وی، معاینه فنی ویژه یک درجه سخت‌گیرانه‌تر از معاینه فنی برتر است و افرادی که معاینه فنی ویژه را دریافت کنند برای آنها تخفیفاتی در نظر خواهیم گرفت.
 
پورسیدآقایی گفت: امیدوارم روزی بشود که معاینه فنی برتر را الزامی و معاینه فنی ویژه حالت تشویقی داشته باشد البته شاید چند سال طول بکشد اما این اقدامات صورت می‌گیرد.
 
معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران افزود: برای خودروهای دیزلی هم معاینه فنی سختی را در نظر گرفته‌ایم و نظارت سخت‌گیرانه‌تر است تا شاهد خودروهای دودزای کمتری در تهران باشیم.
 
وی ادامه داد: بر اساس نتایج گذشته امسال از آلودگی هوا عبور کرده‌ایم و می‌توانیم برای این عبور جشن بگیریم، تهران برای اولین بار امسال از مرز آلودگی عبور نکرد.
 
معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه عده‌ای سعی دارند وانمود کنند علت کاهش آلودگی هوا فقط بارندگی‌ها در تهران بوده است، گفت: بارندگی‌ها هم اثر داشته است و میزان آلاینده‌ها کاهش پیدا می‌کند اما آیا در طول سال‌های گذشته بارندگی نداشته‌ایم؟ چرا در سال‌های گذشته بعد از بارندگی روزهای بعدش وارد مرز اضطرار می‌شدیم، بارندگی‌ها فقط یک تا دو روز هوای تهران را سالم نگه می‌داشت و دوباره به حالت ‌آلوده بازمی‌گشتیم.
 
پورسیدآقایی گفت: این هفته 5 روز هوای پاک داشته‌ایم و این موضوع رکورد جدیدی است.
 
به گفته وی، 10 روز گذشته 5 روز هوای تهران در مرز 100 تا 150 بود اما وارد 150 و مرحله اضطرار نشد و در این روزها بارندگی هم نداشتیم.
 
به گفته معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران، امسال روزی را نداشتیم که شاخص 45 باشد و فردای آن به بالغ از 100 برسد.
 
پورسیدآقایی با تأکید بر این موضوع که وقتی هوا سکون باشد آلودگی داریم، گفت: اما امسال رشد آلودگی زیاد نبوده است.
 
وی تأکید کرد: اگر کسی با کسی مشکل سیاسی دارد نباید موضوعات را دستمایه قرار دهیم خارج از خطوط سیاسی همه باید تشویق و تقدیر از اقداماتی که صورت گرفته را داشته باشیم. اینکه بگوییم فقط تأثیر بارندگی بوده است تخطئه اقدامات مردم و شهر است.
 
معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در ادامه گفت: وعده بزرگی به مردم تهران می‌دهم که دیگر تهران آلودگی سال 96 را تجربه نخواهد کرد. شاید در سال‌های آینده بارندگی کمتر باشد اما به آلودگی سال 96 باز نخواهیم گشت.