و بازهم کارمزد همان همیشگی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، فرامرزی در میزگرد کارمزد و بانکداری در هشتمین همایش بانکداری با تاکید بر آنکه 3سال پیش پیشنهاد مدل کارمزدی خود را دراینباره ارائه داده است که در آن کیف پول نقش محرک و کاتالیروز حل مشکلات کارمزدی را دارد گفت : ممکن است عده ای به این مدل خرده بگیرند و بگویند این مدل در هیچ کجای دنیا نیست، اما پاسخ من به این افراد این است که وضعیت فعلی نیز در هیچ کجای دنیانیست.
 
وی باردیگر در توضیح مدل پنج مرحله کارمزدی خود اظهارداشت: دراین مدل یک عدد تراکنشی 50 هزارتومان به عنوان ملاک تعیین شده است. در مرحله اول معتقدم می توان ترتیبی داد تا کارمزد یک درصدی تراکنش های زیر 50 هزارتومان را دارنده کارت بدهد و بالای پنجاه هزارتومان را پذیرنده متقبل شود. چرا که در گذشته اصناف به دلیل کارمزدهایی که از خرده فروشی از آن ها گرفته می شد اعتراض شدید داشتند. البته این را هم باید بپذیریم که با این کار هم ممکن است دارنده کارت، شروع به اعتراض کند. معتقدم در این مرحله شاهد گرایش مردم در بسیاری از خریدهایشان به سمت پول نقدهستیم، دراین مرحله بانک مرکزی به صورت کوتاه مدت می تواند به سمت ضرب سکه یا اسکناس پیش رود، چرا که دارندگان کارت بعدازاین، گرایش به پول نقد پیدا می کنند، به عبارتی در صورت اعتراض دارنده کارت برای پرداخت کارمزد مبالغ زیر پنجاه‌هزار تومان، راهکار پرداخت با پول نقد کماکان پیش روی اوست، اما در مرحله سوم ما باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که به احتمال زیادشاهد هجوم بیش از اندازه مردم به سمت ATM ها نیز خواهیم بود . قسمت سوم طرح نیز درهمین جاست، اینکه روی ای تی ام ها نیز کارمزد بگذاریم. به عبارتی روی دریافت وجه نقد از خودپرداز هم کارمزد گذاشته شود تا مردم به‌صورت انبوه به سراغ خودپرداز و پول نقد نروند. در مرحله چهارم باید هم‌زمان کیف پول را توسعه دهیم . البته زمانی روی منفعت از رسوب پول کیف پول هم فکر می کردیم که البته اکنون جزو خط قرمزهای بانک مرکزی است.ولی می‌توانیم از تراکنش‌های خرد کارمزد نگیریم یا نسبت به کارمزد پرداخت با کارت، کارمزدی بسیار کمتر بگیریم. روی مدل کارمزد کیف پول می توان خیلی طرح ها را در نظرگرفت به این شکل کیف پول می تواند رشد کند.
 
وی با تاکید براینکه بدون این مدل و به یکباره نمی توان کیف پول را توسعه داد گفت: وقتی تراکنش آنلاین بی کیفیت بی دردسر در شبکه گرانقیمت شاپرک انجام می شود، ما مدل آفلاین کیف پول را نمی توانیم وارد بازارکنیم. دراینجاست که باید بانک مرکزی فشار آورد و روی مدل کارمزدی کیف پول کار کند، کیف پولی که هم آفلاین است و هم هزینه وحشتناکی که شبکه فعلی دارد را ندارد.
 
او با انتقاد از مدل بیزینسی تراکنش های شارژ کنونی نیزگفت : هزارتومان شارژ می خرند بانک صادر کننده 1313ریال پول بابتش میدهد تا این مبلغ پس از کسر کسورات زیادی به شرکت پی اس پی برسد، بخشی از کارمزدهای آن برداشته می شود و درانتها، شرکت پی اس پی 80 درصد کارمزد آن را به اپراتور می دهد .از همین رو قسمت پنجم مدل کارمزدی نیز این است که باید فکری هم برای کارمزد شارژ کرد معتقدم باید کارمزدآن را یا خریدار بدهد یا اپراتور .که اگر اپراتورها ناراحت نمی شوند می گویم که اپراتورها می توانند آن را پرداخت کنند. با این مدل، کیف پول با سرعت رشد پیدا کرده و آن وقت مشکل کارمزد حل می شود .
 
وی اظهارکرد: بعضی از دوستان آمدند سقف 200 هزارتومان خریدهم گذاشتند که از آن بالاتر را بانک کامزد بدهد و این طرح را به بعضی ازبانک ها ارائه کردند که از نظر من اصلا موضوعیتی ندارد.
 
*ادعای بانک ها
 
فرامرزی گفت : امروز بانک ها ادعا می کنند عمده فشاری که روی آن هاست از سمت تراکنش های خرید مستقیم روی پوزها ودرگاه های پرداخت و شارژاست در بقیه موارد مشکلی نیست که بخواهیم در ساختار کارمزد تغییر انجام دهیم.
 
مدیرعامل ایران کیش درباره اینکه چرا می گوید بانک ها ادعا می کنند، اظهار کرد: به بانک ها دی ماه 94 را یادآوری می کنم آن زمان سه شرط دریک برگه ابلاغ شد. در قبل از دی 94 در هنگام تراکنش ها بانک صادر کننده 706 ریال پول به بانک پذیرنده می داد، الان 206 ریال می دهد، بنابراین 456 ریال پرداخت نمی کند ولی این میزان در هیچ کجا محاسبه نمی شود . آن زمان بابت پذیرندگی ATMنیز 85 صدم درصد می گرفت الان 1.10 درصد می گیرد، آن زمان هم بانک کارمزد را غیر مستقیم به صندوق مشاع می داد و PSPاز صندوق مشاع تقریبا همین درآمد را داشت . بنابراین در سمت پی اس پی تغییر آنچنانی اتفاق نیافتاده است که بخواهیم فشارروی بانک ها رابه به پی اس پی ها ارتباط دهیم . اما چون این هزینه مستقیم شده بانک ها آن را روی کاغذ می آورند و می گویند ما 9 هزار میلیارد تومان امسال هزینه دادیم، درحالیکه قبلا هم همین مقدار هزینه می دادند، این معنی اش این نیست که این مدل درست است، این معنی ش این است ، بانکهایی که کارت زیاددارند وای تی ام زیادارند وضعشان خوب است ولی بانک هایی که کارت و ای تی ام ندارند و پوز زیاد دارند درواقع متضرر می شوند.
 
*همدیگر را نابود می کنیم اگر...
 
فرامرزی دربخش دیگری ازاین میزگرد با بیان اینکه فین تک ها نمی توانند یک تنه در اصلاح این نظام کمک کننده باشند به جدال فین تک ها و پی اس پی ها که اخیرا در بحث کارمزد پیش آمده نیز اشاره کرد و با تاکید براینکه نباید امروز پرداخت یارها را به اشتباه رقیبان «پی اس پی» دانست گفت: فین تک ها سراغ «پی اس پی» می آیند که کارمزد بگیرند. پرداخت یار باید برای بازاری که «پی اس پی» توان، سرعت و جسارت ورود به آن را ندارد ورود پیداکند اما گر در بازار،پرداخت یارها و پی اس پی ها را روبه روی هم قرار بدهند تا مثلا این دو در دادن کارمزد رقابت منفی کنند این موضوع منجربه نابودی هر دوطرف می شود
 
فرامرزی در پایان خاطر نشان ساخت: واقعیت این است که همه اعضای یک خانواده هستیم و اگر دعوایی است دعوای خانوادگی است ماهمه عضو شبکه شاپرک هستیم، این شبکه با سلامت کامل پیش می رود و باید قدردان شبکه بانکی بود .
 
گفتنی است میزگرد در آمدهای کارمزدی و بانکداری الکترونیک در سالن رودکی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور محمد حسین مهران عضو هیئت مدیره پست بانک ایران ، محسن قادری مدیر عامل شرکت شاپرک،صادق فرامرزی مدیر عامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش ، محمد مهدی صادق مدیر عامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد و احمد میردامادی رئیس هیئت مدیره شرکت ایران ارقام برگزار شد .