معاملات الگوریتمی ابزاری در مسیر نقدشوندگی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، احمد پویانفر، درباره نخستین مسابقه معاملات الگوریتمی به پاسارگارد تحلیل گفت: برگزاری این مسابقه اقدامی بسیار مهم و با اهمیت در بازار سرمایه است که باید از سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان یکی از ارکان اصلی که توانست بسترهای لازم آن را به مرحله اجرا درآورد، تقدیر و تشکر کرد.
 
عضو هیات مدیره شرکت فرابورس ایران ادامه داد: اگر تلاش رییس سازمان و هیات مدیره سازمان بورس و ارواق بهادار نبود این نوع معاملات با این کیفیت و در زمان کنونی عملیاتی نمی شد.
 
پویانفر درباره نقش این نوع معاملات در بازار سرمایه افزود: نقش معاملات الگوریتمی، کمک دهی  به بازارسرمایه است. چراکه به اصلاح قیمت گذاری ها نادرست و بحث نقدشوندگی های بالای بازار بسیار کمک می کند.
 
وی درمورد چگونگی حمایت سازمان بورس و ارواق بهادار از معاملات الگوریتمی گفت: اگر سازمان بورس و اوراق بهادار از این نوع معاملات حمایت نکند، بازیگران جدیدی نمی توانند وارد این بازار شوند و رقابتی بین بازیگران جدید و قدیمی که همان کارگزاری ها و یا ارکان دیگر هستند ایجاد نمی شود.
 
عضو هیات مدیره کارگزاری بانک پاسارگاد تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار باید با بهره گیری از پتانسیل نیروی انسانی بسیار خوبی که در کشور داریم، به تهیه و تدوین دستورالعمل های مرتبط و لازم در این زمینه بپردازد و دستورالعمل های مرتبط را به تصویب برساند تا کمک رسان مناسبی برای این بازار باشد.
 
وی ادامه داد: در این راه نقش نهادها و ارکان هایی که تحت نظارت سازمان هستند، بسیار با اهمیت است که هم قدم با آنها می توان به شرکت مدیریت فناوری بورس اوراق بهادار اشاره کرد. این شرکت در کنار شرکت های خدمات برخط بازار سرمایه و کارگزاری ها قرار دارد و با همکاری این دو ما می توان مشکلات را رفع و بستر برای معاملات آنها را فرآهم سازیم. 
 
عضو هیات مدیره کارگزاری بانک پاسارگاد درباره آماده سازی بسترهای این مسابقه گفت: با کمک سازمان بورس اوراق بهادار و گروه مالی پاسارگاد به نیاز تیم های شرکت کننده در نخستین رقابت معاملات الگوریتمی پاسخ داده شده و اگر حمایت ها نبود این رویداد با کیفیت فعلی برگزار نمی شد.
 
پویانفر درباره جایگاه معاملات الگوریتمی در دنیا اعلام کرد: در کل دنیا بازار هدف معاملات الگوریتمی خیلی اشخاص حقیقی و معمولی نیستند، بلکه بیشتر شرکت های بزرگ یا اشخاص خاص هستند. 
 
وی ادامه داد: ما باید فرهنگ سازی لازم در این زمینه را برای نهادها داشته باشیم تا بستر این معاملات آماده شده تا آنها وارد عمل شوند. در حال حاضر بعضی از آنها بحث بازارگردانی و صندوق های خود را انجام می دهند. اما این اتفاق بسیار مطلوب است که با برگزاری این مسابقه تمرکزی که تنها معطوف تامین سرمایه یا کارگزاری ها شده را وارد این بازار کنیم تا حلقه حقوقی سرمایه گذاران و صندوق های سرمایه گذاری وارد این بازار شوند.
 
به گزارش سنا ، پویانفر یادآور شد: در تمامی کارهای نو ابتدای راه با استقبال همراه می شود، اما قرار نیست این کار در دل کارگزاری ها گسترش پیدا کند چراکه این معاملات یک کسب و کار مستقل محسوب می شود و تیم های الگوریتمی باید خاصیت استارت آپی، تحقیقاتی و توسعه ای را داشته باشند تا بتوانند مستقل و مطلوب تر عمل کنند.