افزایش ضریب نفوذ بیمه در توسعه صادرات ضروری است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، افروز بهرامی در همایش بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمان افزود: در دنیا 10 درصد کل صادرات زیرپوشش بیمه اعتباری دولتی و خصوصی است و این آمار در کشور ما پنج درصد است.
 
وی با اشاره به مشکلات و محدودیت های بانکی بین المللی ادامه داد: بیمه نامه های خاص صادراتی و بیمه نامه های گردش صادرات اکنون تنهاترین و مطمئن ترین جایگزین ال سی هستند.
 
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران تاکید کرد: راهبرد ما تامین منابع مالی صادرکنندگان و کمک به آنها در راستای تسهیل گری است.
 
وی با اشاره به بحران های اقتصادی سالهای 2008 که صندوق های ضمانت صادرات در بسیاری از کشورها با توجه به محدودیت های مالی مستقیما برای تامین منابع مالی صادرات ورود کردند، افزود: در مرحله نخست هدف صندوق ضمانت صادرات ایران ورود به انجام تسهیل گری است.
 
بهرامی اضافه کرد: سرمایه در گردش برای صادرکنندگان با ضمانت نامه که نرخ بهره را بانک ها با 2 درصد کاهش ارائه می دهند و هم وثیقه های پشتیبان سبک تری دریافت کنند مطلوب تر است به همین منظور با بانک ها وارد مذاکره شدیم و یکهزار و 500 میلیارد تومان منابع برای سرمایه در گردش اختصاص داده شده است.
 
وی ادامه داد : این اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی و پنج بانک دیگر انجام خواهد شد تا با بهره کمتر تسهیل گری را انجام دهیم.
 
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به اینکه در شرایط سختی هستیم و خیلی از صادرکنندگان علاقمند به فروش نقدی هستند یادآور شد: هرچند این کم ریسک ترین روش برای وصول مطالبات است ولی به نوعی اعطای بازار رقابتی به رقیب است که به صورت اعتباری محصولات خود را می فروشند.
 
بهرامی خطاب به صادرکنندگان گفت: اگر نگران این هستید که برای فروش اعتباری که در سر رسید وجوه حاصل از صادرات را نتوانید دریافت کنید بیمه نامه های صندوق این را جبران می کند و اگر نگران نقدینگی مدت خواب سرمایه خود هستید آن را هم از طریق خرید این اسناد صادراتی با جدیت پیگیری می کنیم و یا از طریق دیسکانت کمک کنیم تا مشکلات صادرکنندگان کمتر شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : مهمترین اهداف اقتصاد مقاومتی تاب آوری در برابر تکانه های خارجی است که هرچه این تکانه ها بیشتر شود بیشترین آسیب در بخش نفتی خواهد بود و درآمدهای نفتی آسیب پذیرتر خواهد بود.
 
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: آنچه می تواند آسیب ها را جبران کند صادرات غیر نفتی است و در بحث حمایت از تولید داخل و کالای ایرانی با بررسی ها نشان می دهد که اگر میزان واردات کالای مصرفی را با کل مخارج خانواده ها مقایسه کنیم در طول سال فقط 20 درصد سبد خانوار را به خود اختصاص داده است یعنی 80 درصد مصرف از کالاهای ایرانی است.
 
وی با طرح این سوال که خلاء بین عرضه و تقاضای مصرف کنندگان در کجاست و چرا کارخانجات ما از کمی تقاضا رنج می بیند، خاطرنشان کرد : به این دلیلی است که در خودکفایی رویکرد جایگزینی واردات داشتیم و الی رفتن به سمت توسعه صادرات کارسخت است ولی چاره ای نیست.
 
بهرامی افزود: تجلی واقعی حمایت از کالای ایرانی در توسعه بازارهای صادراتی است و نگرانی صادر کنندگان ریسک های تجاری و سیاسی است که در صادرات رخ می دهد و هرکدام از اینها وصول وجوه حاصل از صادرات کالا و خدمات صادرکنندگان را با مشکل مواجه خواهد کرد.
 
وی تصریح کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران پوشش ریسک ها را بر عهده می گیرد و مانند سایر صندوق ها در دیگر کشورها که به همین منظور تاسیس شده، بخصوص در کشور ما بازارهای هدف صادراتی خطرپذیر هستند.
 
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران خطاب به صادرکنندگان گفت: توصیه ما استفاده از خدمات این صندوق است و امروز خوشحالیم که در بین صادرکنندگان نمونه استان کرمان تعدادی از مشتریان صندوق ضمانت هم معرفی شدند.
 
وی افزود : کرمان رتبه چهارم را در بین صادرکنندگان دارد که می تواند ارتقا پیدا کند.
 
بهرامی در پایان از صادرکنندگان خواست تا با مراجعه به صندوق ضمانت صادرات ایران از نزدیک با محصولات و برنامه های این صندوق آشنا شوند.