چرا ایران خودروی برقی تولید نمی کند؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، دنیا به سمت ساخت خودروهای برقی حرکت می کند. میزان فروش خودروهای برقی در سال های 2020 ، 2025 و 2030 به ترتیب 8.2 و 20 درصد از بازار فروش خودرو پیش بینی شده است تا در نهایت در سال 2040، بین 35 تا 4۷ درصد از فروش خودروهای جدید به خودروهای برقی تعلق گیرد. همچنین از لحاظ تعداد خودرو در بازه زمانی بین سال های 2015 تا 2040 سهم خودروهای برقی از 2 میلیون خودرو در سال 2016 به بیش از 40 میلیون خودرو از مجموع 190 میلیون فروش خودرو در سال 2040 خواهد رسید. پیش بینی شده است چین، ایالت متحده آمریکا و اروپا بیش از 60 درصد بازار جهانی خودروهای برقی را در سال 2040 تشکیل خواهند داد. قیمت باتری های لیتیم یون از 1000 دلار/کیلووات ساعت در سال 2010 روند کاهشی شدیدی را تجربه کرده، به شکلی که متوسط قیمت این باتری ها در سال 2016 به 2۷3 دلار/کیلووات ساعت رسیده است. همچنین پیش بینی می شود روند کاهش قیمت باتری های لیتیم یون در سال 2025 به حدود 109 دلار/کیلووات ساعت و در سال 2030 به حدود ۷3 دلار/کیلووات ساعت برسد. پیش بینی می شود مصرف برق خودروهای برقی از 6 تراوات ساعت در سال 2016 به 1800 تراوات ساعت در سال 2040 (5 درصد تقاضای جهانی برق) افزایش خواهد یافت که در صورت نبود برنامه ریزی مشخص برای آن، شبکه با مشکل مواجه خواهد شد.
 
اما روند تولید خودروهای برقی در ایران چطور پیش می رود؟ مرکز پژوهش های در گزارش وضعیت تولید خودروی برقی در ایران و جهان به این موضوع پرداخته است. طبق این گزارش، ایران همگام با دنیا اقدام به وارد کردن برخی خودروهای هیبریدی کرده است که موتور آنها به صورت دوگانه با بنزین و با باتری کار می کند. خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای سوخت فسیلی آلودگی کمتری دارند و برای شهرهای آلودهای مانند تهران گزینه مناسبی محسوب می شوند.
 
این گزارش همچنین می نویسد: با وجود اینکه خودروهای هیبریدی به بازار خودروی ایران راه یافته اند، اما به دلیل نبود زیرساخت های لازم و ارزان و در دسترس تر بودن سوخت های فسیلی، مصرف کنندگان این خودروها در کشور بیشتر از منبع انرژی سوخت فسیلی استفاده می کنند.
 
بررسی وضعیت فعلی خودروهای برقی در ایران نشان می دهد تاکنون در خصوص تولید خودروهای برقی در کشور اقدام مؤثری از سوی صنعت خودروسازی کشور و به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت - متولی بخش صنعت و سهامدار در صنعت خودروسازی کشور- صورت نگرفته است و صرفاً در این رابطه شرکت های ایران خودرو و سایپا مطالعاتی را انجام داده اند و این مطالعات تاکنون به مرحله تجاریسازی نرسیده است. دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) مدعی هستند به لحاظ دانش فنی طراحی و تولید خودروهای برقی، این توانمندی در کشور وجود دارد، اما مشکل اساسی در این ارتباط، هزینه تولید این مدل خودروهاست که گاهاً تا سه برابر نمونه بنزینی هزینه بر است و این مسئله دلیلی بر نبود تضمین لازم برای وجود تقاضا برای این مدل خودروهاست. طبق این گزارش، یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در توسعه حمل و نقل برقی در هر کشور، وابسته به نوع نگاه حاکمیت در آن کشور است که تبلور آن در قوانین کشور قابل رهگیری است.