نگرانی از جنگ تجاری همچنان وجود دارد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، پکن و واشنگتن درحال مذاکره برای پیدا کردن راه حل و به پایان رساندن جنگ تجاری هستند. اما نگرانی در فعالان اقتصادی و بازار همچنان وجود دارد. مدیرعامل شرکت های بزرگ اعلام کرده اند که جنگ تجاری اطمینان کسب و کار ها را از بین برده است. سی ان ان گزارشی دراین باره منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش افزایش پوپولیسم، عدم قطعیت در سیاست ها و تنش های تجاری باعث شده تا اعتماد مدیرعاملان جهانی کاهش شدیدی پیدا کند.
 
براساس نظرسنجی از 1300 نفر از برترین رهبران کسب و کار، سهم مدیر عاملانی که فکر می کنند اقتصاد جهانی سال آینده با کاهش مواجه خواهد شد، از 5 درصد در سال 2018 به 30 درصد افزایش یافته است. این نظر سنجی توسط موسسه PwC انجام گرفته است.
 
موج بدبینی درباره درآمد شرکت ها افزایش یافته است. تنها 35 درصد از مدیرعاملان گفته اند که «اعتماد زیاد» به چشم انداز رشد اقتصادی در 12 ماه آینده دارند. این در حالی است که سال گذشته تعداد این افراد 42 درصد بود و حالا کاهش شدید در این باره به چشم می خورد.
 
باب موریتز، رییس شرکت PwC در بیانیه ای گفت: دیدگاه مدیرعاملان از وضعیت اقتصاد جهانی در واقع چشم انداز آنها به رشد اقتصادی را مشخص می کند که به نظر می رسد پیش بینی ها در سال 2019 رو به کاهش بوده است. به اعتقاد من، افزایش تنش های تجاری و حمایت از آن دلیل کاهش اعتماد به نفس کسب و کارها بوده است.
 
این گزارش، همزمان با نشست سالانه مجمع جهانی اقتصادی در داووس سوییس منتشر شد. جایی که مدیرعاملان، بانکداران، سیاست مداران و قانونگذاران حضور دارند. یکی از موضوعات مهم مورد بحث در داووس امسال، افت اقتصاد جهانی و پیامدهای آن برای شرکت ها و دولت هاست.
 
*استرس مدیرعاملان
 
PwC می گوید که «انسجام وسیع» در آنچه باعث نگرانی مدیرعاملان شده است، وجود دارد. آنها در سراسر جهان به موضوعاتی مانند عدم قطعیت سیاسی، کمبود احتمالی کارگران ماهر و قوانین بیش از اندازه به عنوان خطرات عمده پیشرو اشاره کرده اند.
 
در حالی که همه مدیران شرکت ها در سراسر جهان نگران جنگ تجاری هستند، اما مدیران دو کشور چین و ایالات متحده از رویارویی بین دو کشور بیش از بقیه نگرانند.
 
براساس این نظرسنجی، در امریکا شمالی، 44 درصد از مدیرعاملان در مورد مناقشات تجاری «بسیار نگران» هستند. در مقایسه در آسیا-پاسیفیک 38 درصد از مدیرعاملان این وضعیت را دارند.
 
بسیاری از شرکت ها استراتژی خود را با این ماجرا تنظیم کرده اند. بیش از 60 درصد از مدیرعاملان چین که گفته اند درباره جنگ تجاری «بسیار نگران» هستند، زنجیره عرضه و استراتژی برون سپاری را براین اساس تنظیم کرده اند.
 
تقریبا 4 نفر از 10 نفر تولیدات را تغییر داده اند و تاخیر در هزینه های سرمایه ای را در دستور قرار داده اند.
 
*تغییر سرمایه گذاری
 
رهبران کسب و کار در چین، درباره تمرکز در ایالات متحده بازنگری کرده اند. در حالی که سال گذشته 59 درصد از مدیرعاملان چینی گفته بودند که ایالات متحده مهمترین بازار خارجی برای رشد شرکت هاست، این تعداد در سال جاری به 17 درصد کاهش یافته است.
 
موریتز می گوید: دور شدن از بازار امریکا و تغییر سرمایه گذاری چین در دیگر کشورها، واکنش به عدم اطمینان به اختلافات تجاری بین امریکا و چین است.