مزایای خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال در بازار سهام
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مهدی کاظمی اسفه درباره واگذاری تیم‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی گفت: دیر یا زود باید این اتفاق در فوتبال ما بیفتد؛ ضمن اینکه سال‌ها است که نام این دو باشگاه در فهرست واگذری‌های سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد.
 
عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در خصوص نحوه واگذاری سرخابی‌ها اظهار داشت: هرچند که باید تلاش کنیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار شوند، اما باید به این نکته نیز توجه شود که در حال حاضر در کشور ما زیرساخت‌های مناسب برای واگذاری تیم‌های فوتبال به بخش خصوصی وجود ندارد.
 
وی افزود: برای موفقیت در واگذاری سرخابی‌ها باید تلاش کنیم علاوه بر اینکه هر یک از این دو باشگاه به قیمتی مناسب و با سازوکاری علمی و شفاف به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند، از سوی دیگر نیز باید تمام امکانات و زیرساخت‌های درآمدزایی باشگاه‌ها از جمله حق پخش، برند، تبلیغات دور زمین، تبلیغات روی پیراهن، حق کپی‌رایت، بلیت‌فروشی و ... را برای صاحب و خریداران هر یک از این باشگاه‌ها فراهم کنیم.
 
کاظمی اسفه اضافه کرد: بنابراین علاوه بر این که باید سازوکار واگذاری این دو باشگاه را مهیا کنیم، می‌بایست موضوعات مربوط به درآمدزایی باشگاه‌های ورزشی را نیز تدارک ببینیم. وی همچنین در خصوص مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید در فرابورس واگذار شوند، اذعان داشت: عرضه سهام شرکت‌ها از جمله سرخابی‌ها در بازار سرمایه دارای مزایای زیادی است که از جمله این موارد می‌توان به شفافیت اطلاعاتی و صورت‌های مالی، سودده شدن این باشگاه‌ها و مواردی این چنینی اشاره کرد. ضمن اینکه خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس از طریق بازار سرمایه موجب می‌شود تا در بستری رقابتی و شفاف‌تر خصوصی‌سازی اتفاق بیفتد.
 
عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران ادامه داد: از طرفی دیگر واگذاری سهام این دو باشگاه در بازار سرمایه یکی از بهترین شیوه‌هایی است که بر اساس آن می‌توان برای هواداران این باشگاه‌ها نیز سهمی قائل شد و آنها نیز از طریق خرید سهام این دو باشگاه در بورس یا فرابورس در خصوصی‌سازی سرخابی‌ها شرکت داشته باشد.
 
این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته پذیرش دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار سهام نیز به پیش‌زمینه‌هایی نیاز دارد که از جمله این موارد این است که وقتی شرکتی قرار است در بورس عرضه شود می‌بایست ترازهای مالی‌اش کاملاً شفاف و طی ۳ سال متوالی مثبت باشد.
 
وی گفت: بنابراین اگر قرار است که سرخابی‌ها در بورس یا فرابورس عرضه شوند، باید این شرایط فراهم شود. ضمن این که با عرضه بخشی از سهام این دو باشگاه در بازار سهام، امکان کشف قیمت سهام، آن‌هم به بهترین قیمت ممکن فراهم می‌شود و در نهایت هرکسی می‌تواند سهام این دو باشگاه را خریداری کند. به علاوه اینکه این اتفاق به شفاف‌سازی صورت‌های مالی این دو باشگاه نیز کمک شایانی خواهد کرد.
 
کاظمی اسفه در دفاع از اجرای سیاست خصوصی‌سازی در ورزش کشور از طریق بازار سرمایه گفت: نمونه تجربه موفق خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال در بورس را می‌توان کشور انگلیس عنوان کرد که در حال حاضر یکی از حرفه‌ای‌ترین و پردرآمدترین لیگ‌های دنیا به شمار می‌آید.
 
به گزارش ایبنا ،وی اضافه کرد: بر این اساس در حال حاضر سهام بیش از ۲۰ باشگاه فوتبال در انگلیس در بورس پذیرفته‌ شده و این موضوع نشان از این دارد که الگوبرداری درست و منطبق با مشخصه‌های ورزش کشور، می‌تواند در موفقیت واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از طریق بازار سهام اثرگذار باشد.