بانک مرکزی هم مالیات نمی دهد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، وضعیت تحقق مالیات ها، رقم چندان جالبی را نشان نمی دهد. بررسی ها نشان می دهد که درآمدها در 5 ماه نخست سال جاری 52.5 هزار میلیارد تومان بوده که 42.9 هزار میلیارد تومان از این درآمدها درآمدهای مالیاتی بوده است. در حقیقت 82 درصد از کل درآمدها از مالیات حاصل شده است. براساس برآوردهای بودجه، میزان مصوب 5 ماهه برای درآمدهای مالیاتی 60.3 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که این موضوع نشان می دهد در 5 ماه نخست سال جاری 71 درصد از درآمد مورد انتظار محقق شده است. میزان رشد درآمدهای مالیاتی نسبت به دوره مشابه سال قبل 16.8 درصد بوده است. در لایحه بودجه 1397، پیش بینی شده است که حدود 35 درصد منابع عمومی دولت از محل درآمدهای مالیاتی تامین شود که بالغ بر 129 هزار میلیارد تومان است. مالیات در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم تقسیم می شود. براساس لایحه بودجه 97، مقرر شده است که حدود 46 درصد مالیات ها (حدود 59 هزار میلیارد تومان) از طریق مالیات های مستقیم و 54 درصد مابقی آن (حدود 70 هزار میلیارد تومان) از محل مالیات های غیرمستقیم جمع آوری شود. در 5 ماه نخست سال جاری، مالیات های مستقیم 44.2 درصد از کل درآمد مالیاتی را تشکیل می دهد و سهم مالیات های غیرمستقیم نیز 55.8 درصد بوده است.
 
حالا اما بخش مهمی از درآمدهای مالیاتی که محقق نشده، مشخص شده است. نادر جنتی معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی گفته است: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی که بعد از شرکت ملی نفت، بالاترین سهم را از بودجه کل کشور دارد، ۲۶۰۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد.
 
طبق گزارش های منتشر شده، مطابق با لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۸، از کل بودجه کشور ۷۵ درصد را بودجه شرکت های دولتی تشکیل می دهد که در بین شرکت های دولتی سه شرکت بالاترین سهم از بودجه را به خود اختصاص  داده اند به گونه ای که شرکت ملی نفت ایران با ۶۱۱ هزار میلیاردتومان، ۳۶ درصد از کل بودجه، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با ۳۰۹ هزار میلیارد تومان، ۱۸ درصد از کل بودجه و شرکت ملی گاز ایران با ۶۶ هزار میلیارد تومان، ۴ درصد از کل بودجه کشور را به خود اختصاص داده اند و سهم سایر شرکت های دولتی از بودجه۲۸۹ هزار میلیارد تومان معادل ۱۷ درصد است. ۲۵ درصد باقیمانده بودجه کشور معادل ۴۰۷ هزار میلیارد تومان نیز به سایر بخش ها (بودجه عمومی) اختصاص دارد.
 
 جنتی به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه با گذشت ۹ ماه از سال و با وجود کسری در درآمدهای مالیاتی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مالیات خود را پرداخت نکرده است. ما درخواست کردیم که مالیات را پرداخت کنند اما توجهی نمی کنند. البته سازمان امور مالیاتی قصد دارد در سه ماه باقی مانده از سال درآمدهای مالیاتی را به طور کامل محقق کند و به همین دلیل پیگیر دریافت رقم مذکور است.
 
علاوه بر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی که مالیاتش را نداده، جنتی می گوید بانک مرکزی علی‌الحساب ۵ هزار میلیارد تومان باید مالیات بپردازد؛ اما هنوز اقدامی در این راستا انجام نداده‌ است.
 
او گفت: در ۹ ماه گذشته از سال جاری، ۶۷ هزار میلیارد تومان وصول مالیات داشتیم، این در حالی است که طبق برنامه باید ۸۴ هزار میلیارد تومان وصول می‌کردیم. در واقع در این مدت، ۸۰ درصد درآمدها تحقق یافته و ۲۰ درصد عدم تحقق داشته‌ایم. از ۱۷ هزار میلیارد تومانی که تحقق نیافته، ۵ هزار میلیارد تومان مربوط به پرداخت علی الحساب بانک مرکزی است که در این راستا، بارها با بانک مرکزی مکاتبه کرده‌ایم که البته بی‌نتیجه بوده است.