دستور جهانگیری به همتی برای بازنگری در بخشنامه رفع تعهد ارزی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، غلامحسین شافعی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: هم اکنون بخش خصوصی، صادرکنندگان و اتاق بازرگانی با دولت در رابطه با نگاه به بازگشت ارز صادراتی مشکل دارد؛ این در شرایطی است که همه دوستان در دولت و مجلس، در گذشته از فعالان اقتصادی و صادرکننده به عنوان افرادی که سرداران مقدس اقتصاد کشور هستند، نام می بردند، حال چطور شد که این آدم به متهمان درجه یک در اقتصاد تبدیل شده‌اند.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: رفتارهای دولت را این طور نشان می دهد که تمام صادرکنندگان، سرمایه ها را از کشور خارج می کنند و ارزها را برنمی گردانند؛ پس باید به دنبال این باشیم که آنها را در یک کش و تاب قرار دهیم که تکان نخورند. این نوع نگاه، رابطه دولت و بخش خصوصی را مخدوش می کند؛ در حالیکه اگر صادرکننده ای سالها دارد کار صادرات انجام می‌دهد، حتما ارز را به کشور برگردانده است، چراکه اگر قرار بود که ارز نیاورد، حتما کشور تخلیه می شد.
 
وی اظهار داشت: این رابطه را باید درست کرد؛ چراکه اگر به بخش خصوصی اعتماد نکنیم، به زیان هر دو طرف است، در عین حال باید گفت که به خاطر این نوع نگاه، اتفاقا دولت عاملی برای فرار سرمایه شده است. از سوی دیگر، پیمان ارزی چه در دوره قبل چه در دوران کنونی، تجربه خوبی نبوده است. به این معنا که در زمان قبل که پیمان ارزی بنا گذاشته شده بود، یک عده دلال غیر حرفه ای پیمان خر شدند، یعنی از صادرکننده درخواست می کردند تا مبلغ مشخصی بدهد تا او کالا را به جای صادرکننده، صادر کند و بعد دلار را با کسر مبلغی به صادرکننده تحویل دهد.
 
شافعی گفت: همین افرادی که پیمان‌خر بودند، از دست روسای جمهور وقت به عنوان صادرکننده نمونه لوح تقدیر گرفتند، برخی از آنها حتی از کشور خارج و برخی زندانی شدند. این در حالی است که رئیس کل گمرک نیز می تواند بررسی کند افرادی که در طول 4 سال گذشته یک کیلو کالا صادر نکرده‌اند، از فروردین تاکنون چه رقم های بالایی کالا صادر کرده اند و شما فردا آنها را پیدا نخواهید کرد؛ در حالیکه صادرکنندگان حرفه ای کنار نشسته اند.
 
وی اظهار داشت: آماری که در رابطه با صادرات داده می شود، درست نیست. واقعا درست نیست. از رئیس کل گمرک سوال کردم و ایشان گفت که هنوز همه قیمت های پایه صادراتی درست نشده است؛ این در حالی است که اکنون اگر صادرکننده بخواهد با رقم های پایه صادراتی فعلی در گمرکات، کار صادرات انجام دهد، حتما باید مبالغی را هم از جیب بدهد تا پیمان خود را ایفا کند.
 
شافعی اظهار داشت: قیمتهای پایه صادراتی تغییر نکرده است؛ پس این خواهش را داشتیم که اینقدر با تعجیل تصمیم نگیرید، اگر یک هفته دیرتر تصمیم بگیریم، بهتر است تا اینکه تصمیم اشتباه بگیریم.
 
وی اظهار داشت: نامه ای به معاون اول در رابطه با موضوع ارز حاصل از صادرات ارسال کردم، بنابراین معاون اول به رئیس کل بانک مرکزی دستور داده تا با بخش خصوصی این قضیه را هماهنگ کرده و آقای رئیس کل نیز پیغام داده اند که آماده برگزاری جلسه با بخش خصوصی هستند که اصلاحات انجام شود.
 
به گزارش مهر، وی افزود: در این بخشنامه مهمترین مساله، عطف به ماسبق است. همه آن دلالان بانک مرکزی را دعا می کردند که ما رها شدیم و رفتیم.