تداوم سقوط بازارهای مالی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سقوط در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد. روز گذشته داوجونز 508 واحد ریخت و نزدک سال بدی را گذراند. سی ان ان گزارشی درباره وضعیت بازارهای مالی که چندی است مدام روند نزولی طی می کنند، منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، بازار سهام امریکا روند نزولی بیشتری را به دنبال گزارش های اقتصادی ضعیف و اخبار بد روز دوشنبه سپری کرد.
 
دیروز داوجونز 508 (2.1 درصد) ریخت. S&P 500 هم 2.1 درصد از ارزش خود را از دست داد به پایین ترین سطح در سال رسید. نزدک هم به داوجوز و S&P 500 پیوست تا وضعیت منفی برای سال 2018 را رقم بزنند. هر سه شاخص نزدیک به 8 درصد کاهش در ماه دسامبر داشتند.
 
شاخص Russell 2000 که به سهام های کوچک تر مربوط می شود هم وارد بازار خرسی شده و کاهش 20 درصدی از بالاترین رکورد خود در ماه اوت ثبت کرده است.
 
گزارش فدرال رزرو نیویورک نشان می دهد که کاهش تولید در امپایر استیت و کاهش اعتماد به نفس سازندگان مسکن در بازارها رخ داده است.
 
تحلیلگران تحت تاثیر رشد کندتر اقتصادی در سال 2019 قرار گرفته اند. به گفته آنها مردم نگران رکود اقتصادی در اواخر اسل 2019 و 2020 هستند. از طرفی هم ممکن است وال استریت بیش از حد به عناوین اقتصادی واکنش نشان دهد.
 
بیشتر نشانه های اقتصادی از روند نزولی حکایت دارند، اما این کاهش آنقدر هم رادیکال نیست. این در حالی است که مردم فکر می کنند وضعیت بازارها خیلی بد است و غلو می کنند.
 
از طرفی سر و صداها در واشنگتن هم هیچ کمکی نمی کند. دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا روز دوشنبه در توئیتی از فدرال رزرو برای افزایش نرخ های بهره انتقاد کرد.
 
این در حالی است که انتظار می رود فدرال رزرو در آینده دوباره نرخ های بهره را افزایش دهد. ترامپ در توئیتش نوشته بود که این باورنکردنی است که با وجود دلار بسیار قوی و تقریبا بدون تورم، در حالی که کشورهای دنیا با مشکل مواجهند، اوضاع در پاریس بهم ریخته است و چین مسیر نزولی را طی می کند،‌فدرال رزرو همچنان در نظر دارد که نرخ های بهره را افزایش دهد.
 
فدرال رزرو از لحاظ سیاسی مستقل است. اما به گفته تحلیلگران اگر فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش ندهد به این معنی است که تسلیم قلدری ترامپ شده است.
 
البته گروهی دیگر هم معتقدند که فدرال رزرو سال 2019 سرعت خود را به دلیل کاهش رشد اقتصادی نه به دلیل فشارهای ترامپ، کم می کند.
 
با این حال کارشناسان معتقدند که آشفتگی اخیر بازار موجه است. به گفته آنها پیش بینی کاهش رشد ادامه خواهد داشت و نوسان هم باقی می ماند.