هم واردکنندگان ایرانی و هم شرکتهای صادرکننده محصولات (عمدتاً غذایی) به ایران، تأخیرهای کنونی را بیسابقه میخوانند و میگویند دو چالش مهم باعث بروز این وضعیت شده است. چالش اول مربوط به بانک مرکزی میشود که خود در زمینه تخصیص بهموقع ارز به واردکنندگان از طریق سامانه نیما با مشکلاتی مواجه است.
برخی صادرکنندگان ایرانی، بهویژه شرکتهای پتروشیمی بزرگ، هنوز تمایل چندانی به اینکه ارز صادراتی خود را در اختیار سامانه نیما قرار دهند، ندارند و این مسئله به کمبود ارز در این سامانه دامن زده است. با این وجود هنوز هم بسیاری از واردکنندگان ایرانی ترجیح میدهند زمان زیادی (گاه تا سه ماه) در صفهای طولانی دریافت ارز از سامانه نیمه انتظار بکشند تا بتوانند ارز مورد نیاز خود را به نرخ یارانهای –که به میزان قابلتوجهی کمتر از نرخ بازار است- تهیه کنند.
در چنین شرایطی به نظر میرسد که بانک مرکزی برای تأمین نیازهای ارزی واردکنندگان کالاهای اساسی و فرآوردههای دارویی –که ارز را با کمترین نرخ موجود در ایران یعنی 4200 تومان دریافت میکنند- فشار زیادی را تحمل میکند.
علاوه بر چالشهای داخلی، فشارهای دولت ترامپ که عملاً به اقتصاد ایران اعلان جنگ داده است نیز موجب بروز دشواریهایی در فعالیتهای بانکی و در نتیجه افزایش مشکلات تجار ایرانی شده است. حتی وقتی واردکنندگان ایرانی ارز مورد نیاز خود را به هر طریق دریافت میکنند نیز مشکلات آنها تمام نمیشود زیرا بسیاری از بانکهای اروپایی و آسیایی مایل به انجام مبادلات پولی با بانکهای ایرانی نیستند و به همین دلیل شرکتهای ایرانی و طرف مقابل آنها مجبورند به دنبال یافتن کانالهای مالی تازهای برای تسویه معاملات خود باشند که این مسئله خود به افزایش تأخیرها منجر میشود.
تأخیر در پرداخت وجه معاملات و تخلیه بار کشتیها در مواردی حتی باعث شده است که آنها راه بنادر دیگری را در پیش بگیرند. مثلاً کشتی فلهبر ANTHEA که در اواخر ماه سپتامبر (اوایل مهر) تحت اجاره شرکت غذایی «بانج» از بندر سانتوس برزیل عازم بندر امام خمینی ایران شده بود، پس از دو روز لنگر انداختن در نزدیکی بندر فجیره امارات، بهکلی مقصد خود را تغییر داد.
البته در بسیاری از موارد حتی با وجود تأخیرهای گاه و بیگاه، بار کشتیهای در نهایت به بنادر ایران میرسد و تخلیه میشود. مثلاً کشتیهای SUMMIT SUCCESS و MACHERAS که در اوایل ماه اکتبر (اواسط مهر) با محمولههایی از ذرت، بندر سانتوس برزیل را به مقصد ایران ترک کرده بودند، اخیراً توانستند بار خود را در بندر امام خمینی و بندر چابهار تخلیه کنند. قبل از آنها نیز کشتی CHAMPION EBONY که حامل روغن دانه سویا بود، در روز 18 نوامبر (27 آبان) در بندر شهید رجایی پهلو گرفته بود.
از طرفی جای بسی امیدواری است که شرکتهای بینالمللی بهرغم محدودیتهای موجود همچنان به اعزام کشتیهای تحت اجاره خود به سمت بنادر ایران ادامه میدهند. بهعنوان مثال در روز اول نوامبر (10 آبان) کشتی SEALADY از اسکله اختصاصی شرکت صنایع غذایی بانج در بندر لانگویو (واقع در ایالت واشنگتن در سواحل غربی آمریکا) با محمولهای از دانههای سویای آمریکایی عازم بندر امام خمینی ایران شده است.
تجار خارجی معتقدند با توجه به اهمیت بازار ایران و ظرفیتهایی که در دسترس شرکتهای بزرگ فعال در حوزه کالاهای خام قرار دارد، حتی با وجود مشکلات ارزی و نگرانیهای مرتبط با تحریمهای آمریکا بهزودی کانالهای مالی جدیدی برای کمک به حفظ روابط تجاری آنها با ایران ایجاد خواهد شد.
طرح اتحادیه اروپا برای ایجاد یک ساز و کار ویژه مالی جهت تجارت با ایران میتواند در زمینه تجارت کالاهای اساسی نیز مثمر ثمر واقع شود. اما باید اذعان داشت که مبادلات مالی از طریق کانالهای ویژه (در قیاس با کانالهای عادی بانکی) موجب افزایش هزینه واردات و صادرات شده و بدون شک بخشی از هزینههای اضافه به مصرفکنندگان منتقل خواهد شد.