چطور یک صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه خوب پیدا کنیم؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، اگر حتی تجربه یک‌بار برخورد با سرمایه‌گذاران یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را داشته باشید می‌دانید که چطور باید به بهترین شکل ممکن سرمایه‌گذار و شریک مالی‌تان را در مورد آنچه می‌خواهید قانع کنید. بااین‌حال در هر مرحله از رشد کسب‌وکار شما، عواملی  در انتخاب سرمایه‌گذار مناسب وجود دارد که کارآفرینان کمتر به آن توجه می‌کنند و البته بسیاری از این عوامل مهم‌تر و اثرگذارتر از پول است. آلخاندرو کریمادوس خبرنگار فوربز در گفت‌وگو با کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به نکات مهمی درباره انتخاب صندوق سرمایه گذاری جسورانه درست رسیده که بد نیست درباره بعضی از آن‌ها بدانید.
 
اعتبار
 
امتیاز صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در رتبه‌بندی‌ها می‌تواند کار دریافت سرمایه برای شما در دورهای بعد را آسان کند. از سوی دیگر این مسئله به اعتماد بیشتر به معامله شما می‌انجامد.
 
روابط
 
شما ممکن است واقعاً به پول احتیاج داشته باشید اما از این به بعد باید بدانید که پول کمترین ارزشی است که یک سرمایه‌گذار عرضه می‌کند. بعضی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری روی گروه‌های خاصی تمرکز کرده‌اند. آن‌ها که جدیدترند با اولویت قرار دادن بعضی عوامل فیلترهای صنعت را هم باز نگه‌داشته‌اند. استارت آپ ها باید به صندوق‌هایی نزدیک شوند که به‌عنوان مورد مناسب آن‌ها شناخته می‌شود و هم در زمان تأمین سرمایه صرفه‌جویی کند. این مسئله به اطمینان سرمایه‌گذار و هیئت‌مدیره‌ای که به دنبال روابط با بازیگران بزرگ‌تر و فروش بیشتر است، منجر می‌شود. آن‌ها چه کسانی را می‌شناسند و بر چه افرادی اثرگذارند تا رشد کار را آسان‌تر کند؟  
 
باور
 
پیدا کردن شریک مالی که به کار شما اعتقاد داشته باشد، تفاوت‌های بزرگی در پیشرفت شما ایجاد می‌کند. درست است که شما به دنبال کسب‌وکارید و ذات کسب‌وکار و معامله سرد است اما باور به کاری که انجام می‌دهید، اهمیت زیادی دارد. زمانی که به سراغ سرمایه‌گذاران می‌روید از آن‌ها بپرسید که در پایان کار به دنبال چه هستند؟ چرا می‌خواهند روی استارت اپ شما سرمایه‌گذاری کنند و امیدوارند که شما برای آن‌ها چه‌کاری انجام دهید؟
 
استقلال در عین دسترسی
 
بین استقلال و دسترسی باید تعادلی ایجاد کنید. از یک‌سو می‌خواهید بیشترین میزان استقلال را داشته باشید. بسیار عالی است که هیئت‌مدیره شرکت به شما توجه می‌کنند و به شما برای غلبه بر چالش‌ها گوش می‌دهند. بااین‌حال شما به شریکی احتیاج دارید که گاهی هم شما را نصیحت کند. این مهم‌ترین دلیل دادن یک صندلی به سرمایه‌گذار شما در جمع هیئت‌مدیره است. استارت آپ شما به‌اندازه کافی برای سرمایه‌گذار شما اهمیت دارد تا زمانی که به او نیاز دارید، به‌اندازه شما برای آن وقت بگذارد؟
 
شریک
 
اولویت‌های فردی یا شریکی که با او همکاری می‌کنید بسیار مهم‌تر از نام تجاری شرکت است. شکست و موفقیت شما ممکن است این روابط را تحت تأثیر قرار دهد. این مسئله برای سرمایه‌گذار شما به چه شکل تعریف شده است؟  آیا کسی برای همکاری با شما وجود دارد؟ کسی که به آنچه انجام می‌دهید اعتقاد داشته باشد؟
 
شرایط منصفانه
 
شرایط سرمایه‌گذاری از عوامل مهمی است که باید به آن دقت کنید. قراردادی که می‌بندید واقعاً منصفانه است یا آن‌ها غرق در خواسته‌های شناوری‌اند که هر لحظه ممکن است تغییر کند؟ به این دقت کنید، هر مشکلی که از روز اول دارید بدتر می‌شود. خیلی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهنده‌ها قراردادها و فرایندهایی که واقعاً به درد استارت آپ می‌خورده است را تغییر داده‌اند پس به این نکته دقت کنید.
 
محل همکاری
 
شاید کم‌اهمیت به نظر برسد اما سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید که نزدیک شما باشد. حتی اگر سرمایه‌گذار اصراری به تغییر محل شما نداشته باشد، شما با حجم عظیمی از جلسه‌ها در آینده مواجهید که بهتر است برای آن فکری بکنید. هر مرحله از پیشرفت استارت آپ شما، همراه است با پروازهای متعدد و البته قبل از گرفتن پول هم جلسه‌های زیادی با سرمایه‌گذار خواهید داشت. نکته دیگر اینکه ممکن است سرمایه‌گذاری که در کشور یا محل زندگی شما فعالیت می‌کند، درک بهتری از فرهنگ زندگی و کار شما داشته باشد. بهترین صندوق سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید اما مجاورت عامل مؤثر و کمک‌کننده‌ای است.