حمایت بانک توسعه تعاون از چهارمین همایش مالی اسلامی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، در این مراسم آیت‌الله تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار از حضور فعالانه مراکز مالی جمهوری اسلامی ایران در نهادها و سازمان‌های مرتبط با مالی اسلامی خبر داد و افزود: همکاری‌های بسیار خوبی میان کشورهای مسلمان در «مرکز خدمات مالی اسلامی» وجود دارد و استانداردهای ارائه‌شده توسط این موسسه راهگشای بانک‌های مرکزی و تجاری و سازمان‌های بورس کشورهای مسلمان شده است.
 
اکبر کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی دیگر سخنران این همایش اظهار کرد: علی‌رغم پیشرفت‌های بازار سرمایه و افزایش سهم آن در تأمین مالی، همچنان اقتصاد ایران بانک محور است و تقاضاهای وسیعی به سمت بانک هدایت‌شده و چون به همه این تقاضاها پاسخ داده نمی‌شود، انتقادات از نظام بانکی افزایش می‌یابد.
 
قائم‌مقام بانک مرکزی با اشاره به لزوم تامین مالی بلندمدت در اقتصاد ایران گفت: قطعاً تأمین مالی بلندمدت از سوی نظام بانکی بسیار دشوار است و باید در این حوزه به سمت بازار سرمایه حرکت کنیم.
 
وی افزود: حمایت از تولید و اشتغال سرلوحه فعالیت بانک مرکزی است، بانک‌ها نیز مدیریت منابع و مصارف را در دستور کار داشته باشند، برای مقابله با پدیده رقابت ناسالم بانک‌ها در جذب منابع مشتریان از طریق ابزار سود سپرده، بازار بین‌بانکی تشکیل شده است.
 
علی صالح‌آبادی رییس انجمن مالی اسلامی و از مدیران ارشد نظام بانکی بابیان اینکه توجه به ابزارهای مالی اسلامی همواره موردتوجه سیاستگزاران پولی و مالی ایران بوده است، تأکید کرد: همه بانک‌های کشور در رده بانک‌های اسلامی هستند و ایران جایگاه ویژه‌ای در بین کشورهای اسلامی دارد. اوراق اجاره، رهنی، استصناع، اسناد خزانه اسلامی، اوراق گواهی سپرده و انواع دیگری از ابزارهای مالی اسلامی در کشور منتشر می‌شود که همگی می‌توانند در راستای سیاست‌های بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر حمایت از تولید و اشتغال موثر باشند.
 
شایان‌ذکر است تامین مالی اسلامی با نوآوری‌هایی همانند صکوک و ابزارهای مالی اسلامی طی دو دهه اخیر در کشورهای اسلامی به‌ خوبی رونق یافته که ایران نیز به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه محسوب می‌گردد، به همین جهت بانک توسعه تعاون با توجه به رسالت خود در حیطه بانکداری و تأمین مالی اسلامی در برگزاری این همایش حمایت لازم را اعمال نموده است.