عقب‌گرد ۶۰۲ واحدی شاخص کل بورس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز سه شنبه 12 آذر ماه 97 با کاهش 602 واحدی به رقم 165 هزار و 701 واحد رسید.
 
شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 53 واحدی عدد 27هزار و 123 واحد را به نمایش گذاشت.
 
شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 507 واحدی به رقم 177 هزار و 579 واحد دست یافت.
 
شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 297  واحدی به رقم 122 هزار و 321 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 1908 واحدی عدد 328  هزار و 896 واحد را به نمایش گذاشت.
 
امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 5 واحدی بر روی رقم یک هزار و 829 واحد متوقف شد.
 
بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی گروه مدیریت سرمایه گذاری امید با 79  واحد، پالایش نفت اصفهان با 56 واحد و معدنی و صنعتی گل گهر با 47 واحد افزایش بیشترین تأثیرمثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
 
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا با 76 واحد، بانک ملت با 69 واحد و پتروشیمی پارس با 67  واحد کاهش، بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
 
 ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 429 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 321 میلیون سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی 115 هزار و 975 نوبت داد و ستد بود.
 
طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، تولید تجهیزات سنگین هپکو، لوازم خانگی پارس، سرمایه‌گذاری ساختمانی کوثر، سرمایه‌گذاری ساختمانی اعتماد گستر، سرمایه‌گذاری سبحان،‌ بیمه سرمد، گلتاش از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کالسیمین، درخشان تهران، سرمایه‌گذاری آرین توسکا، مس شهید باهنر، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان اردبیل، لوله و ماشین‌سازی ایران و سرمایه‌گذاری البرز متوقف شدند.
 
امروز همچنین اطلاعیه عرضه یک جای 51 درصد سهام کنترلی فولاد کاویان، در روز شنبه 24 آذر ماه از طریق بازار پایه فرابورس منتشر شد.
 
امروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد 40 میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر به ارزش کمتر از 7 میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده اختصاص یافت.
 
در ایران ترانسفو نیز 20 میلیون سهم به ارزش بیش از 14 میلیارد تومان معاملات درون گروهی را تجربه کرد؛ همچنین 10 میلیون سهم ملی صنایع مس ایران به ارزش کمتر از 4 میلیارد تومان معاملات درون گروهی را تجربه کرد.
 
در سرمایه‌گذاری کروه توسعه ملی 8 و نیم میلیون سهم به ارزش کمتر از 2 و نیم میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده تجمیع شد و 6 و نیم میلیون سهم پتروشیمی کرمانشاه به ارزش کمتر از 4 میلیارد تومان، معاملات انتقالی را تجربه کرد.
 
بر اساس این گزارش امروز بازار سهام روندی متعادل اما رو به شیب نزولی قیمت‌ها را در پیش گرفت تا علیرغم حمایت نیم بند برخی صندوق‌ها و حقوقی‌های بازارگردان، بازار سهام در پوششی اصلاحی فرو رود.
 
این در حالی است که با از چشم افتادن بازار ارز و سکه برای سرمایه‌گذاران نوسان‌گیر و سفت و سخت‌تر شدن اقدامات نظارتی بانک مرکزی به ویژه در بخش نقل و انتقالات پولی و ارزی صرافی‌ها و همچنین رکود بی‌سابقه پیش رو در بخش مسکن، چاره‌ای به جز گرایش حقوقی‌های برخوردار از پول‌های پارک شده به سمت بازار سرمایه را باقی نگذاشته است.
 
این در حالی است که چشم‌انداز اقتصاد ایران و همچنین عملکردهای نامطلوب شرکت‌های بورسی در دوره‌های عملکردی 6 ماهه و 9ماهه امسال باعث شده بازار بدهی اصلی‌ترین گزینه برای هضم پول‌های بزرگ حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری وابسته به آنها باشد.
 
این در حالی است که در پیش نویس لایحه بودجه سال آینده دولت ردیف‌های ویژه‌ای برای تسویه مطالبات بانک‌ها و کاهش بدهی دولت در بخش‌هایی همچون افزایش سرمایه دولت در شرکت ملی نفت ایران به میزان تسویه مطالبات بانک‌ها، تسویه مطالبات دولت با تامین اجتماعی تا سقف 50 هزار میلیارد تومان از طریق روش‌های مختلف شامل تامین خوراک و انرژی  با قیمت ترجیحی تا 50 درصد نرخ سالیانه مصارف‌ در کشور برای واحدهای تولیدی سازمان تامین اجتماعی و یا واگذاری سهام و حق بهره‌برداری معادن متعلق به دولت و سایر روش‌ها، انتشار اوراق مالی اسلامی در بازار پول و سرمایه، از طریق کمیته سه نفره سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و همچنین انتشار اسناد تسویه خزانه به اشخاص حقیقی و حقوقی نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، اتحادیه‌ها و آستانه مقدسه دیده شده است.