ردیف |
عنوان برنامه |
عنوان فعالیت |
شرح زیر فعالیت |
اعتبار برنامه |
میزان بهره مندی از حمایت |
۱
|
برنامۀ توسعۀ صادرات کالا و خدمات |
حضور در نمایشگاههای بین المللی معتبر خارج از کشور و نمایشگاه اختصاصی در بازارهای هدف |
کمک هزینه اجاره غرفه در نمایشگاههای بین المللی معتبر و نمایشگاههای اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بازارهای هدف |
۴۰۰ |
حداکثر تا ۵۰ درصد هزینۀ اجارۀ غرفه و تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال (حسب نوع نمایشگاه و گروه کالایی) |
کمک هزینه اعزام هیاتهای تجاری– بازاریابی به بازارهای هدف جهت فعالیهای بازاریابی در نمایشگاههای بینالمللی-تخصصی |
|||||
۲ |
کمک به راه اندازی مراکز فروش و بازاریابی محصولات صادراتی ایرانی در بازارهای هدف |
کمک هزینه راه اندازی مراکز تجاری ایران در بازارهای هدف، نمایشگاه دائمی، دفاتر نمایندگی، فروش، بازاریابی محصولات صادراتی گروههای کالایی منتخب در بازارهای هدف |
۷۰۰ |
حداکثر ۵۰ درصد هزینه ها تا سقف ۱۰ میلیارد ریال در هر بازار هدف |
|
۳
|
پرداخت یارانه سود تسهیلات صادرکنندگان و نظام لجستیک واحدهای تولیدی صادراتگرا و بازسازی و نوسازی آنها (در قالب اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای) |
پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی به صادرکنندگان |
۲۸۵۰
|
تا سقف ۶ واحد درصد و میانگین ۴ واحد درصد براساس ارزش افزوده |
|
پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی صادراتگرا |
|||||
پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی برای ایجاد، توسعه و تکمیل زیرساخت های صادراتی و لجستیک شامل: پایانههای تخصصی صادرات، سردخانه ها، آزمایشگاههای تخصصی، انبارهای صادراتی، مراکز خدمات صادراتی، کانتینرهای یخچالی، تجهیز سایتهای نمایشگاهی بین المللی در داخل |
|||||
پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی برای توسعه خوشههای تولیدی صادرات گرا، تکمیل حلقه های مفقوده و شبکهسازی آنها، تولید صادراتگرا با برند مشترک برای بازارهای هدف |
|||||
۴ |
کمک به تبلیغات ، بازاریابی ، اطلاع رسانی آموزش و فرهنگ سازی در حوزه صادرات |
کمک به پرداخت بخشی از هزینه های آموزشی، آموزش مجازی (E-Learning) و خدمات مشاورهای در حوزه تجارت خارجی (شامل برگزاری دوره های تخصصی و سمینارها و همایشهای داخلی آموزش تجاری و مهارتهای بازرگانی، کارگاه های تخصصی کاربردی در حوزه صادرات کالا-خدمات) |
۷۰۰ |
براساس شیوه نامه های مربوطه با کسب نظر مشورتی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران. |
|
کمک به پرداخت بخشی از هزینه های راه اندازی و ایجاد پایگاه ها و سامانههای اینترنتی، بانکهای اطلاعاتی و بسته های الکترونیکی در حوزه فرهنگ سازی و تبلیغات توانمندیهای تولیدی و صادراتی (کالا-خدمات) ج.ا.ایران به زبانهای فارسی، انگلیسی و سایر زبان های رایج در بازارهای هدف صادراتی |
|||||
کمک به برگزاری رویدادهای ملی، استانی و بین المللی و اعزام و پذیرش هیأتهای تجاری در حوزه صادرات و تجارت بین الملل(برپایی روز ملی صادرات در تهران و سایر استان های کشور، ایجاد ، تجهیز و توسعه مراکز نمایشگاهی استانی و برپایی جشنوارههای برند های برتر صادراتی)، تبلیغات نمایشگاهی، تهیه و توزیع بستههای اطلاع رسانی (چاپی و دیجیتالی) از محصولات صادراتی و استفاده از رسانههای تبلیغاتی معتبر در بازارهای هدف صادراتی |
|||||
۵ |
پرداخت مشوق صادراتی به کالا و خدمات با اولویت خدمات فنی و مهندسی اولویت دار |
پرداخت مشوق به صادرکنندگان خدمات با اولویت خدمات فنی و مهندسی و کالاهای با ارزش افزوده بالا در قالب کمک هزینه ضمانت نامه ها و بیمه نامه های اعتبار صادراتی و اخذ گواهی های استانداردهای بین المللی و بخشی از حق بیمه سهم کارفرمای شرکتهای نمونه صادراتی |
۴۰۰۰
|
براساس شیوه نامه های مربوطه با کسب نظر مشورتی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران |
|
۶ |
کمک به برقراری خطوط منظم ریلی، دریایی و هوایی |
کمک هزینه برقراری خطوط منظم حمل ریلی ، دریایی و هوایی در مسیرهای اولویت دار و کمک به کاهش هزینه های حمل کالاهای صادراتی |
۴۰۰ |
حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت تا مدت ۶ ماه در مسیرهای اولویت دار |
|
۷ |
پرداخت بخشی از هزینه های ثبت نشانهای تجاری ایرانی در بازارهای هدف |
کمک هزینه ثبت جهانی برند کالا، بنگاه و جغرافیا در بازارهای هدف و ترویج برند |
۵۰ |
براساس شیوه نامه های مربوطه با کسب نظر مشورتی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران. |
|
۸
|
کمک به تقویت و توسعه خوشه ها و شبکه سازی در بنگاههای کوچک و متوسط صادراتگرا |
کمک هزینه توسعه خوشههای تولیدی صادرات گرا در زمینه، مطالعات بازار، آموزش و شبکهسازی آنها، مدیریت صادرات و تولید صادراتگرا با برند مشترک برای بازارهای هدف |
۱۹۰۰
|
براساس شیوه نامه های مربوطه با کسب نظر مشورتی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران. |
|
کمک هزینه تشکیل و تقویت شبکههای توزیع و فروش کالای ایرانی در خارج از کشور (فروشگاه زنجیره ای، خدمات پس از فروش و تکمیل حلقه های مفقوده) |
|||||
۹ |
کمک به افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران |
افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران |
۲۰۰۰ |
- |
|
جمع کل |
۱۳۰۰۰ |
|
تبصره - میزان و شرایط بهرهمندی از هر یک از موضوعات حمایتی، تشویقی و فرآیند های اجرایی مربوط به پرداخت مشوقها در قالب شیوهنامههای اجرایی تدوین و توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ میگردد.
ماده ۷- صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی بر اساس صورت وضعیتهای تاییدشده کارفرما و متناسب با عملکرد صادرات، تعداد نیروی انسانی ایرانی و سهم تجهیزات و مصالح داخلی صادر شده، مطابق شیوهنامهای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه تجارت ایران) تهیه خواهد شد، حداکثر تا سقف ۴ درصد عملکرد بر مبنای صورت وضعیتهای تاییدشده، در سقف اعتبارات تخصیصی، از جایزه صادراتی بهرهمند میشوند.
تبصره ۱- ماشینآلات و تجهیزات مورد استفاده در پروژههای خدمات فنی و مهندسی و پیمانکاری که به صورت خروج موقت در پروژه مورد استفاده قرار میگیرند، مشمول امتیازات این ماده نخواهند بود.
تبصره ۲- تسهیلات موضوع این ماده صرفاً شامل شرکتهای خدمات فنی و مهندسی و پیمانکاری ایرانی اعم از اینکه مستقیماً از طریق شرکت یا شرکتهای داخلی خود و یا از طریق شرکتهای ثبتشده خود در خارج از کشور نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کردهاند، میشود.
تبصره ۳- صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایرانی که با تشکیل کنسرسیوم و یا مشارکت با اشخاص خارجی، در خارج از کشور جهت اخذ پروژهها اقدام میکنند متناسب با میزان سهام یا مشارکت اشخاصِ حقیقی یا حقوقی ایرانی از جوایز صادراتی بهرهمند میشوند.
ماده ۸- به استناد بند (د) مادۀ ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، پرداخت مشوق ها و جوایز این بسته صرفاً در سقف اعتبارات تخصیصی در سال ۱۳۹۷ مجاز بوده و ایجاد هر گونه تعهد بیش از اعتبار تخصیص یافته، ممنوع میباشد.
تبصره – در صورت محدودیت اعتبار، پرداخت مشوقهای غیرمستقیم و پس از آن جایزه به صدور خدمات فنی - مهندسی از اولویت برخوردار میباشد.
ماده ۹- نرخ ارز مورد استفاده برای محاسبه جوایز صادراتی برابر نرخ ارز رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی ج.ا.ا می باشد. برای صدور کالاها زمان صدور پروانه صادراتی و برای صدور خدمات فنی و مهندسی زمان دریافت صورت وضعیت ملاک عمل می باشد.
ماده ۱۰- شرکتها و موسسات صادرکننده کالا و خدمات موضوع ماده (۴) قانون محاسبات عمومی کشور مشمول مشوقها و جوایز این دستورالعمل نخواهند بود.
ماده ۱۱- سازمان توسعه تجارت ایران مجاز است تمام یا بخشی از فرآیند اجرایی مرتبط با پرداخت مشوقهای صادراتی موضوع این دستورالعمل را حسب مورد به سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها تفویض نماید.
ماده ۱۲- سازمان توسعه تجارت ایران موظف است به منظور رسیدگی به تخلفات صادراتی ارجاعی از مراجع ذیربط در مورد کلیه اشخاص دریافتکننده جوایز صادراتی کارگروه رسیدگی به تخلفات صادراتی را تشکیل دهد.
تبصره- در صورت اثبات و تائید موارد تخلف موضوع ماده فوق، متخلف علاوه بر عودت مبالغ مربوط به مشوق و جایزه صادراتی، حداکثر تا پنج سال با تشخیص کارگروه مذکور از دریافت جوایز و مشوقهای صادراتی و عضویت در بانک اطلاعات صادرکنندگان محروم میگردد.
ماده ۱۳- به منظور ارزیابی اثرگذاری مشوقها، وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه تجارت ایران) مکلف است بانک اطلاعاتی و سامانه رایانهای از اطلاعات درخواست کنندگان و استفاده کنندگان از مشوقهای موضوع این دستورالعمل را تهیه و به همراه فهرست تسهیلات گیرندگان (موضوع تبصرۀ ۲ مادۀ ۳ این بسته) را از طریق سایت خود اطلاع رسانی نماید و عملکرد وجوه و برنامهها و فعالیتهای این دستورالعمل را در مقاطع شش ماهه به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه کند.
ج- سـایر حمایتها
ماده ۱۴- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به تودیع منابع بانک مرکزی نزد بانکهای عامل جهت سپردهگذاری در بانکهای کارگزار خارجی به منظور تسهیل صدور ضمانتنامههای ارزی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی اقدام نماید.
ماده ۱۵- گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به موارد زیر اقدام نماید:
۱-۱۵- صدور مجوز برای متقاضیان ورود موقت برای پردازش بدون نیاز به استعلام از سایر وزارتخانهها و سازمانها
۲-۱۵- تسریع در ترخیص ورود موقت مواد اولیه و کالاهای متعلق به واحدهای تولیدی دارای پروانه تاسیس یا بهرهبرداری جهت پردازش موضوع ماده ۵۱ قانون امور گمرکی در راستای بند «ث» ماده (۳۸) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور با اخذ حداکثر یک برابر حقوق ورودی به عنوان تضمین کالا
۳-۱۵- تسریع در صدور کالاهای دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد معتبر بدون نیاز به اخذ مجوز موردی از سازمان استاندارد.
۴-۱۵- بررسی درخواستهای استرداد حقوق ورودی صادرکنندگان ملی یا استانی یا فعالان اقتصادی مجاز با حداقل اسناد و انجام استعلام بعد از صدور حکم استرداد
ماده ۱۶- این بسته در ۱۶ماده و ۱۲تبصره تنظیم و جایگزین بستۀ «حمایت از توسعۀ صادرات غیر نفتی سال ۱۳۹۶» (موضوع ابلاغیۀ شمارۀ ۷۵۱۴۷ مورخ ۹۶/۶/۲۱ معاون اول رییس جمهور) می شود و جهت اجرا از تاریخ ۹۷/۱/۱ ابلاغ میگردد. سازمان توسعۀ تجارت ایران موظف است ظرف مدت ۱۰ روز از ابلاغ این بسته، نسبت به تدوین جداول هدفگذاری کالایی و کشوری صادرات غیر نفتی سال ۱۳۹۷ با رعایت ملاحظات جدید حاکم بر فضای روابط بین الملل وشرایط پیش رو با ذکر دلایل توجیحی و ملاحظات راهبردی اقدام نماید.