اصلاح سازه‌های ذهنی، نقطه آغازین توسعه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سومین جلسه از دور ششم گفت‌وگوهای توسعه برگزار شد.
 فرشاد مؤمنی در این جلسه با تأکید بر این‌که در میان اقتصاددانان توسعه‌ای، پرطرفدارترین رویکرد‌ همانا تقدم امر اجتماعی بر سایر امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است، اظهارکرد: توسعه، دانشی بین‌رشته‌ای است و توسعه‌یافتگی، امر اجتماعی -در حال حاضر- نسبت به هر دوره تاریخی دیگر، از ضریب اهمیت بیشتری برخوردار است.
 
وی ضمن بسط دیدگاه‌های خود با محوریت قراردادن تمهیدات نهادی و در عصر انقلاب دانایی، نقطه آغازین توسعه در ایران را، اصلاح سازه‌های ذهنی عموم مردمان جامعه و در هر جایگاه و مقام اجتماعی دانست.
 
وی با مقدم دانستن جایگاه عدالت، نسبت به آزادی، خاطرنشان کرد: پروبلماتیک علوم انسانی و اجتماعی در قرن بیست‌ویکم از سمت آزادی به عدالت، تغییر جهت داده که بیش از همه تابع تحولات موج سوم انقلاب صنعتی یا همان انقلاب دانایی است.
 
به گفته مدیر مؤسسه مطالعاتی دین و اقتصاد و به نقل از شهید بهشتی، این آزادی است که میوه درخت عدالت است. مؤمنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تبیین سطوح تحلیلی کلان، خُرد و توسعه‌ای طرح شده در علم اقتصاد پرداخت و با تشریح جزئیات سطح تحلیل توسعه، کانون‌ اصلی تمرکز این سطح تحلیل، یعنی روش‌شناسی را توضیح داد و افزود: در ایران با مطالعات توسعه به‌ مثابه رشته‌ای علمی برخورد نمی‌شود و این مهم‌ترین وجه غربت اندیشه توسعه‌ای در ایران امروز است.