کاهش ۳۱۷۴ واحدی شاخص کل بورس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز 4 شنبه 26 آبانماه 97 با کاهش 3175 واحدی به رقم 178 هزار و 819 واحد رسید.
 
شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 238 واحدی عدد 28 هزار و 305 واحد را به نمایش گذاشت.
 
شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 3255 واحدی به رقم  190 هزار و 887 واحد دست یافت.
 
شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 2394  واحدی به رقم 132 هزار و 855 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 6058 واحدی عدد 350  هزار و 804 واحد را به نمایش گذاشت.
 
امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 45 واحدی بر روی رقم یک هزار و 911 واحد متوقف شد.
 
بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی گروه مدیریت سر مایه گذاری امید با 37 واحد ،  آسان پرداخت پرشین با 35 واحد و توسعه معادن روی ایران با 13 واحد افزایش بیشترین تأثیرمثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
 
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان 299واحد،معدنی و صنعتی گل گهر با 236 واحد و پالایش نفت بندر عباس با 219 واحد کاهش ، بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
 
ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 720  میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از دو میلیارد و 44 میلیون سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی 163 هزار و 766 نوبت داد و ستد بود.
 
طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های لیزینگ آریادانا، قند نقش جهان، حق تقدم استفاده نشده باما، کارخانجات تولیدی شهید قندی، توکارنگ فولاد سپاهان، قند شیروان قوچان و بجنورد،‌آلومتک، پالایش نفت بندرعباس، حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، تولید فیبر ایران، کارخانجات کاشی سرامیک سعدی، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع ماشین‌های اداری ایران ، بین‌المللی توسعه ساختمان، شیر پاستوریزه پگاه گلستان، توکارنگ فولاد سپاهان، سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، ایران یاساتایر و رابر و سرمایه‌گذاری آرین توسکا متوقف شدند.
 
امروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های معادن بافق و بورس کالا  از سوی ناظر بازار سهام به منظور بررسی وضعیت اطلاعاتی ناشر تعلیق شد.
 
 امروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد،  247.5 میلیون سهم سرمایه‌گذاری توسعه صنایع معادن و فلزات به ارزش کمتر از 139 میلیارد تومان کد به کد شد.
 
در پالایش نفت اصفهان نیز 96 میلیون سهم به ارزش بیش از 80 میلیارد تومان کد به کد شد. همین وضعیت در داروسازی تولیددارو با کد به کد شدن 15 میلیون سهم به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان کد به کد شد و 10 میلیون سهم البرز دارو به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان شاهد معاملات کد به کد بود. همچنین در پتروشیمی پردیس امروز 10 میلیون سهم به ارزش بیش از 16 میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.
 
بر اساس این گزارش امروز بازار سهام در حالی معاملاتی کم حجم و متعادل را در اغلب نمادهای معاملاتی بازار سهام به نظاره نشست که همزمان با تمایل معامله‌گران خرده پای بازار برای عرضه اولیه امروز در کنار تداوم سایه استراتژی کوتاه مدت نگری بر کلیت معاملات باعث شد تا بورس تهران با درجا زدن نماگرهای منتخب خود مواجه باشد.
 
در عین حال فشار بر سر تصفیه معاملات اعتباری کارگزارها و نیاز شدید بازار به نقدینگی در گردش باعث شده تا در روزهایی که دلار در سرازیری قیمت‌ها افتاده تمایل سهامداران برای نقد کردن بازدهی‌های کوتاه مدت را افزایش داده است.
 
از بازارهای جهانی نفت خام خبر می‌رسد، چشم انداز پیش‌بینی قیمت‌ها حتی می‌تواند سناریوی نفت 50 دلاری به ازای هر بشکه را پیش چشم سرمایه‌گذاران قرار دهد.