اولتیماتوم به بازنشسته‌های شاغل
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، آخرین روز شهریورماه رئیس‌جمهور قانون اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. حالا با گذشته نزدیک به دوماه، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کشور خبر داد که بازنشستگان شاغل که پست‌های خود را تا 15 آذرماه ترک نکنند، به دادگاه معرفی می‌شوند.
 
البته او این صحبت‌ها را مطرح کرد که خوشبختانه مدیران و افراد بازنشسته در حال ترک پست هستند و 15 آذر آخرین مهلت برای ترک پست توسط بازنشستگان است.
 
این مقام مسئول در قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد تمام افراد و کارکنان بازنشسته اعم از مدیر و غیر مدیر تا مهلت مقرر قانونی (15 آذر 97) پست‌های خود را ترک کنند تا نیازی به برخورد و معرفی افراد مستنکف از قانون به دادگاه نباشد. این موضوع را به همه دستگاه‌ها ابلاغ کردیم تا آنها هم به مجموعه خود ابلاغ و افراد مشمول قانون، پست‌های خود را ترک کنند.
 
طبق اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، روسای سه قوا، معاونان رئیس‌جمهور، نائب‌رئیسان مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزیران و نمایندگان مجلس از قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها مستثنی شده‌اند. درعین‌حال که به‌کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفاً در دستگاه‌های متبوع خود مجاز است. همچنین جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از این قانون مستثنی خواهند بود.
 
*چالش‌های کناره‌گیری از کار
 
احتمالاً جز اولین کسانی که خود به دلیل بازنشستگی از شغلش کناره‌گیری کرد، مهدی کرباسیان، کرباسیان رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بود. کرباسیان اواسط مردادماه هم اعلام کرده بود که با ابلاغ قانون مذکور از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.
 
اما سؤال این است که آیا همه مدیران بازنشسته دولتی به‌راحتی کناره‌گیری می‌کنند؟ احتمالاً پرحاشیه ترین بازنشسته شاغل هم محمدعلی افشانی، شهردار تهران قبلی تهران بوده است. اوایل آبان ماه او گفته بود: تا زمانی که طرح مستثنی شدن شهردار تهران در کمیسیون تخصصی مجلس بررسی و نتیجه اعلام شود من منتظر می‌مانم و همچنان پایبند به قانون هستم.
 
البته که چند روز بعد از صحبت‌های افشانی، قاسم میرزایی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس، تاکید کرد: بازنشستگان نباید منتظر تعیین تکلیف طرح استفساریه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بمانند، قانون هیچ فردی را استثناء نکرده است. قانون استثناء ندارد، شهردار تهران باید کناره‌گیری کند.
 
مدیر جنجالی بازنشسته دیگر مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال است. اوایل آبان رایزنی‌ها برای ماندن "مهدی تاج" در ریاست فدراسیون فوتبال باوجود مشمولیت او در قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها مطرح شد که سازمان امور اداری و استخدامی تاکید کرد هیچ شکی در رفتن و خروج تاج از فدراسیون فوتبال به‌عنوان یک بازنشسته غیرمشمول وجود ندارد. طبق گزارش ایسنا، گفته می‌شود رئیس فدراسیون فوتبال نباید مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شود، چراکه ازنظر فیفا دولت‌ها حق دخالت در امور فیفا را ندارند. دراین‌باره سازمان امور اداری و استخدامی این‌گونه توضیح می‌دهد: «دولت هیچ دخالتی در این قانون ندارد و قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها مصوبه مجلس است و قانون‌گذار، اجرای آن را ضروری می‌داند؛ ازاین‌رو دولت دخالتی در امور فوتبال نخواهد داشت و بنابراین فیفا نیز نمی‌تواند در این رابطه واکنشی داشته باشد، پس جایی برای رایزنی باقی نمی‌ماند.»