IMF:پیش بینی رشد اقتصادی خاورمیانه مثبت است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، صندوق بین المللی پول می گوید رشد جهانی در حال کاهش است و باید به بازارها بیشتر توجه شود. سی ان بی سی گزارشی براساس اطلاعات صندوق بین المللی پول منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، رشد در برخی اقتصادهای بزرگ دنیا با کاهش مواجه شده است و صندوق بین المللی پول هشدار داده است که تمایلات سرمایه گذاران می تواند تغییر ناگهانی و بدتر شدن اوضاع را به همراه داشته باشد.
 
این صندوق در آخرین گزارش چشم انداز اقتصاد منطقه ای برای خاورمیانه و آسیای مرکزی روز سه شنبه اعلام کرد که هنوز هم از رشد اقتصادی حمایت می کند اما شرایط مالی جهان رو به وخامت است.
 
این گزارش سالانه، نمای کلی از تحولات اخیر اقتصادی و چشم اندازها و مسایل مربوط به سیاستگذاری در میان مدت را ارائه می دهد.
 
جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول می گوید: شرایط جهانی با توجه به معیارهای ریسک در حال تغییر است. اگرچه ما هنوز از رشد بالایی برخورداریم اما این رشد تغییر خواهد کرد.
 
صندوق بین المللی پول می گوید: نرخ بهره بالاتر در ایالات متحده، تقویت دلار، نوسانات بازار مالی می تواند به برخی اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه فشار آورد.
 
*بعضی اقتصادهای بزرگ شاهد کاهش رشد خواهند بود
 
صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که رشد جهانی در سال 2018-2019 در سطح3.7 درصد سال 2017 پایدار باقی خواهند ماند، اما چشم اندار رشد تعدادی از اقتصادهای اصلی کاهش یافته است.
 
در ایالات متحده در حالی که چشم انداز رشد تولید ناخالص داخلی برای سال 2018، بدون تغییر 2.9 درصد باقی مانده است اما پیش بینی سال 2019 نشان می دهد که رشد این کشور به 2.5 درصد کاهش خواهد یافت.
 
ایالات متحده وارد درگیری جدی با چین شده است و مشخص نیست این تنش تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.
 
چشم انداز اقتصادهای نوظهور در حال حاضر همچنان ضعیف است و منعکس کننده وضعیت اقتصادهای بزرگ نوظهور در شرایط مالی سخت است.
 
تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سال 2019 به 1.9 درصد کاهش خواهد یافت. این میزان درمقایسه با رقم 2.9 درصدی سال 2018 نشان از بدتر شدن اوضاع دارد.  
 
صندوق بین المللی پول تنش تجاری اخیر بین امریکا و چین را محکوم می کند و پیش بینی اش برای رشد اقتصادی چین رو به کاهش است. طبق پیش بینی این صندوق در سال 2019 رشد اقتصادی چین 6.2 درصد و برای سال 2018، 6.6 درصد است. این در حالی است که رشد اقتصادی چین در سال 2017 ، 6.9 درصد گفته می شود.
 
*خوش بینی برای خاورمیانه
 
علی رغم کاهش های اخیر در قیمت نفت، صندوق بین المللی پول درباره آینده خاورمیانه خوش بین است اما درباره عدم قطعیت منطقه هشدار می دهد.
 
قیمت نفت در دوسال گذشته بیش از 60 درصد رشد کرد اما امروز به قیمت سال 2015 برگشته است. این صندوق پیش بینی کرده است که صادرکنندگان نفت در خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان (MENAP) در سال 2018-19 بهبود قابل ملاحظه ای را تجربه خواهند کرد.
 
انتظار می رود که فعالیت اقتصادی در کشورهای صادرکننده نفت MENAP امسال و سال آینده تقویت شود. رشد اقتصادی واقعی در سال 2018 برای این منطقه 1.4 درصد و برای سال آینده 2 درصد پیش بینی شده که از 1.2 درصد سال 2017 بالاتر است.