کانال ارزی مبهم اروپایی
 طرف های اروپایی در حالی از راه اندازی کانال ارزی به منظور تسهیل مبادلات مالی ایران می گویند که هنوز اطلاعات مشخصی در این باره منتشر نشده است. با وجود رسیدن به موعد تشدید تحریم های امریکا هنوز مشخص نیست که این کانال ارزی چه ساختار سازمانی و اداری دارد، این ساختار در کدام شهر اروپایی مستقر شده است و کارکنان، مسئولان و مدیران هر کدام از بخش های آن چه کسانی اند؟ طرف ایرانی هنوز هیچ اطلاعاتی از چگونگی فعالیت این کانال ارزی ندارد و بانک مرکزی ابلاغیه و بخشنامه ای درباره هماهنگی نهادهای مالی داخلی با این کانال ارزی صادر نکرده است. هیچ یک از مراجع ایرانی از فرایند اجرایی کار با این کانال خبری نداده اند. با توجه به اخبار منتشر شده درباره مذاکرات اتحادیه اروپا و مسئولان ایرانی به نظر می رسد که کانال ارزی به عنوان یک فرصت مبادلاتی برای ایران در کنار دیگر مسائل امنیتی و منطقه ای دیده می شود و ممکن است اتحادیه اروپا در قبال فراهم کردن چنین فرصتی برای ایران به مواردی تازه ای در روابط سیاسی اشاره کند.
 
در روزهای آینده باید دید غیر از اتحادیه اروپا و کانال ارزی که از آن می گوید، کدام یک از دیگر کشورها حاضر به همکاری بانکی با ایران است. خبری از همکاری کشورهایی مثل ترکیه منتشر نشده است.  روسیه از همکاری بانکی با طرف ایرانی گفته اما باید دید میزان همکاری بانکی این کشور با ایران چقدر است و شاید چین با توجه به حواشی مربوط به بانک کونلون در انتظار حل شدن لوایح چهارگانه مربوط به FATF است.
 
متاسفانه کنش های مدیریتی در کشور ما با توجه به شرایط غیرعادی کنونی مسئله ساز است. مدت هاست در کشوری مثل چین که از مهم ترین شرکای تجاری ماست سفیری نداریم. امیدوار بودیم که با چین به مشکل بانکی نخوریم اما بدون سفیر چطور می خواهیم روابط اقتصادی مان با این کشور را تنظیم کنیم؟ در چنین شرایطی برای هر کاری یا باید وزیر خارجه کشورمان به چین سفر کند یا میزبان وزیر چینی باشیم. چنین بلاتکلیفی ها و تاخیرهایی ناشی از ناکارآمدی مدیریت کشور است و به نظر می رسد بحث های جناحی و دعواهای گروهی در اولویت قرار گرفته است.