صادرکنندگان و تولیدکنندگان دچار سردرگمی شده اند
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید مدیران و مسئولان کشور باید هرچه سریع تر به داد فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و صادرکنندگان برسند. احمد صادقیان درباره دریافت ارز از سامانه نیما می گوید:« شرکت ما از اردیبهشت در خواست دریافت ارز از سامانه نیما را داده و چندین پروفرما داشته ایم اما ارز کافی برای دریافت وجود نداشت و به تازگی توانسته ایم تنها یکی، دو تا از آن ها را به سختی و با قیمت های رقابتی که آن جا هست دریافت کنیم و باتوجه به تاخیر به وجود آمده است، الان واحدهای تولیدی و صنعتی ما دچار کمبود مواد اولیه و مشکلات بسیاری شده اند.»
 
او در ادامه می گوید:« امیدواریم در سامانه نیما کارها تسهیل شود و آن ارزی که پیش بینی می شد در آن عرضه می شود، تحقق پیدا کند. قرار بود ظرف 6 ماه ابتدایی سال 20 میلیون دلار ارز در این سامانه عرضه شود ولی رقم بسیار کمتری تحقق پیدا کرده است و کمبود ارز در این سامانه محسوس است.»
 
او که مدیرعامل شرکت تک ماکارون و اعضا هیات مدیره شرکت فرش ستاره کویر یزد است، در پاسخ به این سوال که مهم ترین مشکلاتی که واحدها با آن دست و پنجه نرم می کنند، چیست؟گفت:« بحث تامین مواد اولیه یکی از مباحث اساسی برای واحدهای تولیدی است و الان شاهد یک سردرگمی در این زمینه هستیم. در بخش صادرات هم بخشنامه های متعدد ارزی که صادر شد و گروه بندی ها تغییر کرد؛ قیمت ارز نوسانات بسیار داشت و چالش های بسیاری را شکل داد. در حال حاضر شاهدیم که همین بی برنامه گی ها باعث شده که تعهداتی برای واحدها به وجود بیاید. در ماه های گذشته شاهد بی ثباتی های بسیاری هستیم و در این بین واحدهای تولیدی نمی دانند باید چه کاری انجام دهند. ندانم کاری ها و بخشنامه های لحظه ای که صادر می شود و در فاصله کوتاهی نقض می شود، فعالیت های اقتصادی و تولیدی را بسیار مشکل کرده است و هیچ فعال اقتصادی نمی تواند حتی برای فردای کسب و کارش برنامه ریزی کند. مثلا یک بخشنامه ای صادر می شود و بند 9 آن خیلی از واحدهای تولیدی را معاف و شامل ارز دولتی می داند ولی به فاصله یک هفته بخش نامه دیگری صادر می شود که همه چیز را تغییر می دهد و در این بین تعهداتی برای تولیدکنندگان ایجاد می شود اما کسی پاسخگو نیست؛ آن هم در شرایطی که یک سرمایه گذار و تولید کننده برای دخل و خرج خود محاسبات دقیقی را انجام می دهد و تنها در شرایط خاصی هست که آن سرمایه گذاری توجیح اقتصادی دارد. وقتی همه چیز تغییر می کند در واقع کل آن برنامه ریزی و سرمایه گذاری عوض می شود و کسی که وارد کار شده در واقع شرایط به او تحمیل می شود آن هم در حالی که با رکود اقتصادی رو به رو هستیم.»
 
صادقیان در بخش دیگری از صحبت هایش درباره شروع دور دوم تحریم های یک جانبه آمریکا و برنامه ریزی که دولت انجام داده است، می گوید:« صادرات دچار چالش های جدی است، بحث انتقال کالا، جا به جایی های مالی و پولی و هزینه هایی که به صادر کننده تحمیل می شود و سردرگمی برای برنامه ریزی نسبت به آینده معضلات جدی را به وجود آورده است که با شروع دور دوم تحریم ها؛ به خصوص تحریم های بانکی و مالی این مشکلات پیچیده تر هم خواهد شد. توجه داشته باشید که ما در صادرات کالا علاوه بر اینکه مشکلات خاص خودمان را داریم با دامپینگ کشورهای دیگر هم رو به رو هستیم؛ خیلی از کشورها حمایت های بسیار زیادی از واحدهای تولیدی و محصولات صادراتی خود انجام می دهند و این رقابت را در بازارهای جهانی بسیار دشوار می کند؛ مثلا کشور ترکیه برای حضور قوی شرکت هایش در بازار آفریقا حدود 30 درصد تعرفه ها را پرداخت می کند و در مقابل ما با وجود اینکه هزینه تولیدمان بالاست، مشکل نقل و انتقال پول و... را هم داریم و این حمایت ها را هم نداریم. مثلا برای حضور در نمایشگاه های جهانی هیچگونه حمایت دولتی وجود ندارد. شرکت ما به عنوان یکی از اصلی ترین واحدهای تولید فرش ماشینی امسال بعد از 20 سال حضور در نمایشگاه هانوفر آلمان، در این رویداد جهانی شرکت نخواهد داشت و انصراف داده ایم چون حتی تامین ارز نمایشگاه مشخص نیست.»