بقای بورس انرژی منوط به همکاری بخش خصوصی است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازاهای مالی(ایستانیوز)،در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، فعالان حوزه نفت و صنایع پایین‌دستی میزبان مدیرعامل بورس انرژی ایران بودند و پیرامون ساز و کارهای فروش نفت و محصولات نفتی در بازار سرمایه با وی به بحث و گفت‌و‌گو نشستند.
 
 در این نشست پیدایش بورس انرژی و سابقه عرضه نفت در بورس مورد بررسی قرار گرفت و فعالان اقتصادی نسبت به عدم فروش نفت در بورس انرژی انتقادهایی را مطرح کردند.
 
مدیرعامل بورس انرژی نیز در این گردهمایی، طی توضیحاتی تصریح کرد که زیرساخت‌ها در بورس انرژی برای عرضه نفت خام، فراهم است اما سایر دستگاه‌های متولی و به ویژه شرکت ملی نفت ایران باید اعتماد به بازار سرمایه داشته و نظام بانکی کشور نیز به کمک بورس انرژی بیاید.
 
مدیر انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این جلسه، به تاریخچه عرضه نفت خام در بورس اشاره کرد و با بیان اینکه تا پیش از این، هفت مرتبه عرضه نفت خام سنگین در بورس اتفاق افتاد، افزود: به دلیل ویژگی خاص نفت خام سنگین ایران، عرضه‌های صورت گرفته مشتری نداشت و تنها یک بار شرکت نیکو اقدام به خرید کرد.
 
فریدون اسعدی افزود: در دولت یازدهم بار دیگر موضوع بورس انرژی و فروش نفت در بازار سرمایه مورد توجه دولت قرار گرفت و طی مدت پنج ماه، 66 مرتبه عرضه نفت خام در بورس انرژی صورت گرفت که از این تعداد عرضه، 12 بار معامله نفت در بورس اتفاق افتاد.
 
 
 
زیرساخت‌ها برای عرضه نفت در بورس آماده است
 
در ادامه این نشست، مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه بازار سرمایه در حوزه نفت، گاز و محصولات پتروشیمی طی مدت رونمایی از آن، توانسته اقبال واحدهای تولیدی دولتی و بخش خصوصی را به خود جلب کند، گفت: هر عرضه در بورس انرژی با 22 ویژگی در لحظه اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
علی حسینی با بیان اینکه کشور، در حوزه تجارت نفت از یک عقب‌ماندگی تاریخی رنج می‌برد و با محدودیت‌هایی مواجه است، افزود: یکی از مشکلات امروز بورس انرژی این است که مبنای شفافی برای نرخ ارز در کشور وجود ندارد و در کنار توسعه و گسترش صنعت نفت در کشور، حوزه تجارت نفت مورد غفلت واقع شده و کمتر به آن پرداخته شده است.
 
وی با اشاره به اینکه طی سال 1390، شورای عالی بورس مجوز تاسیس بورس نفت را صادر کرد، گفت: به طور قطع، ساختار دولتی قادر نیست به درستی بورس نفت را جلو برده و در این حوزه نقش ایفا کند چرا که در کسب وکار بخش خصوصی اخلال ایجاد خواهد شد.
 
حسینی سپس با بیان اینکه بورس انرژی طی تفاهم‌نامه‌ای با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مجوز ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بورس نفت را اخذ کرده است، افزود: ادامه بقای بورس انرژی، منوط به همکاری با بخش‌خصوصی است.
 
مدیرعامل بورس انرژی در ادامه، با اشاره به اینکه در برخی دولت‌ها، مدیرانی بودند که اذعان می‌کردند بورس انرژی نه‌تنها در ایران که در منطقه خاورمیانه نیز ایجاد نخواهد شد، گفت: این ادعا بعدها نقض شد چرا که نه تنها در ایران و کشورهای منطقه که حتی در چین نیز بورس نفت با چندین میلیارد دلار معامله در روز، ایجاد شد.
 
حسینی سپس به گردش روزانه 3 هزار میلیارد تومان معامله در بورس کشور اشاره کرد و افزود: خوشبختانه امروز زیرساخت‌های خوبی در بورس انرژی آماده شده است برای آنکه این بازار به روند رو به جلوی خود ادامه دهد، بخش بانکداری کشور باید به کمک آمده و شرکت ملی نفت ایران نیز اعتماد کافی به بورس انرژی داشته باشد.
 
به گفته وی، در بورس انرژی مشکلات تکنیکی برای عرضه نفت وجود ندارد و این در حالی است که انتظار از وزارت نفت این است که با بازیگران بورس انرژی برخورد یکسان داشته باشد. مدیرعامل بورس انرژی سپس خاطرنشان کرد، برای آنکه معاملات نفتی در بورس انرژی شکل گیرد باید یک طرح فروش قوی و منسجم در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد که در این زمینه، بخش خصوصی می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.