ایجاد موج جدیدی از افزایش نرخ مسکن در پایتخت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری که ریاست آن با وزیر راه و شهرسازی عباس آخوندی است، شهرداری تهران به مدت 5 سال حق صدور پروانه ساخت مگر برای نوسازی بافت فرسوده را ندارد، مصوبه ای که قرار است از ابتدای سال آینده اجرایی شود. این خبر را روز گذشته زهرا صدراعظم نوری یکی از اعضا شورای شهر تهران و معاون برنامه ریزی شهردار تهران اعلام کردند و امروز هم سخنگوی شورای شهر تهران آن را رد کرد و گفت نقل قول درست نیست و شهرداری امکان توقف صدور پروانه ندارد. علی اعطا گفته است شهرداری امکان توقف صدور پروانه را ندارد چون ٤٥ درصد از بودجه شهرداری از این محل تأمین می ‌شود.
 
اما اگر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور دقیق باشد، چه اتفاقاتی در حوزه مسکن در پایتخت رخ خواهد داد و تبعات این اقدام 5 ساله چه خواهد بود. به اعتقاد کارشناسان این مصوبه در صورت اجرایی شدن می تواند موج جدیدی از افزایش نرخ مسکن در پایتخت و عمیق شدن رکود ساخت و ساز را به همراه داشته باشد.
 
براساس گزارش مرکز آمار سال گذشته تعداد 9316 پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری تهران صادر شده بود که نسبت به سال 1395 با رشد حدود 7.4 درصدی رو به رو بوده است. متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌ها ٧.٠ واحد بوده است. همچنین مجموع مساحت زیربنا در پروانه های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری تهران در سال ۹۶ بالغ بر ۱۱۸۲۳ هزار متر مربع بوده است که نسبت به سال گذشته حدود ۱۱.۵ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه ها در دوره مورد بررسی حدود ۱۲۶۹ متر مربع بوده است. البته در شرایطی در تهران 9316 پروانه ساختمان صادر شده که این عدد در کل کشور 122081 پروانه احداث واحد مسکونی بوده و نسبت به سال 1395 حدود 7.5 درصد افزایش داشته است. البته به اعتقاد کارشناسان آمارهای سال جاری از صدور پروانه ساختمان اگر منتشر شود ما با کاهش تعداد در خواست پروانه و به دنبال آن صدور به دلیل مشکلات اقتصادی، افزایش هزینه های تولید مسکن و در نهایت رکود در این حوزه رو به رو بوده ایم اما طبیعتا ممنوع کردن ساخت و ساز در تهران آن هم به مدت 5 سال می تواند باعث توقف ساخت و ساز ( به جز در بافت های فرسوده)، تعطیلی تعداد زیادی از شرکت هایی که در زمینه ساخت و ساز مسکن فعالیت می کنند، بیکاری کارگران و البته افزایش قیمت شود. به اعتقاد کارشناسان مسکن اگر تا 5 سال واحدهای جدید ساخته نشود به همان میزان تقاضاها می تواند افزایش باید و این موضوع به افزایش قیمت های واحدهای مسکونی موجود منجر خواهد شد.  
 
چرا صدور پروانه ساخت در تهران می خواهد متوقف شود؟
 
حجت میرزایی معاون برنامه ریزی شهرداری تهران که اتفاقا روز گذشته هم از سمت خود برکنار شد در کانال تلگرامی خود با اعلام مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری نوشته است:« راهی جز محدود کردن پروانه ساخت و ساز از سال 98 تا سال 1402 نیست.» البته دلیل اصلی طرح این موضوع را باید در مساله عبور جمعیت‌ پذیری شهر از سقف طرح جامع دنبال کرد. بررسی‌ ها وزرارت راه و شهرسازی درباره «موجودی فعلی مسکن در تهران» و مقایسه آن با «سقف آتی جمعیت‌ پذیری» در مناطق مختلف نشان می‌دهد 9 منطقه در مرکز و جنوب تهران، از گنجایش جمعیتی برای ساخت برخوردار است؛ اما در مناطق شمالی به‌ خاطر «اضافه‌ ساخت»، ظرفیت سکونتی از سقف مجاز عبور کرده است. سازنده‌ها در 9 منطقه مستعد سرمایه‌گذاری می‌توانند سالانه 50 هزار واحد جدید احداث کنند. در سایر مناطق، تخریب و نوسازی در حد تراکم موجود توصیه می‌شود. بررسی‌ها از افق سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در تهران با خط‌کش «طرح جامع شهر تهران تا سال 1404» نشان می‌دهد با احتساب واحدهای مسکونی موجود در پایتخت اگرچه به لحاظ نرخ جمعیت‌ پذیری ، گنجایش ساخت وساز جدید در پایتخت تکمیل شده اما این اتفاق به ‌دلیل مازاد ساخت‌ و ساز در مناطق شمالی شهر است؛ طوری‌ که هم ‌اکنون مطابق محاسبات انجام شده براساس خط قرمز ساخت‌ و ساز در 22 منطقه در طرح جامع تهران 1404، در 9 منطقه شهر به لحاظ سقف مجاز جمعیت‌پذیری امکان ساخت 400 هزار واحد مسکونی جدید طی 8 سال آینده وجود دارد. همچنین طرح جامع تهران خط قرمز جمعیت‌پذیری شهر تهران را در سال 1404 معادل 10 میلیون و 420 هزار نفر تعیین کرده است. به این معنی که مجموعه ساخت وسازهای منتهی به سال 1404 باید به گونه‌ای در شهر اتفاق افتد که کل موجودی مسکن پایتخت امکان سکونت حداکثر 10میلیون و420 هزار نفر را در محدوده شهر تهران فراهم کند. جمعیتی که به اعتقاد کارشناسان همین حالا هم پایتخت در حال عبور از آن است و همین موضوع هم باعث شده که شورای عالی شهرسازی و معماری ممنوعیت 5 ساله برای صدور پروانه را صادر کند.