مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان پرداخت شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از ایسنا، هفته‌ای که گذشت با ادامه اعتراضات تشکل‌های کارگری به تشکیل نشدن جلسات دستمزد شورای عالی کار همراه بود.پس از آن که کانون عالی شوراهای اسلامی کار از ارسال نامه به سرپرست وزارت کار برای برگزاری جلسات شورا نتیجه‌ای نگرفت، کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در اعتراض به عدم برگزاری جلسات دستمزد شورای عالی کار بیانیه صادر کرد.
 
در این نامه وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور برای کارگران به عنوان نیروهای مولد سخت و غیرقابل تحمل توصیف شده و به ناکافی بودن حقوق و دستمزد آن‌ها با توجه به شرایط تورمی امروز اشاره شده است؛ بر همین اساس اهمیت تشکیل جلسه شورای عالی کار به‌منظور بررسی و ترمیم دستمزد و تامین حداقل معیشت به عنوان دو مطالبه منطقی و قانونی مورد تاکید قرار گرفته است.
 
پرداخت مابه التفاوت افزایش حقوق سال ۹۷ بازنشستگان تأمین اجتماعی خبر دیگری بود که از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام شد.
 
آنطور که نوربخش گفته، مابه‌التفاوت مربوط به افزایش حقوق سال ۹۷ بازنشستگان و مستمری‌بگیران به‌طور کامل و برای تمامی سطوح پرداخت و تسویه شده و به این منظور  حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان تجهیز منابع صورت گرفته است.
 
وی از بیمه شدگان خواست تا برای دریافت خدمات کوتاه مدت شامل بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری و یا کمک هزینه ازدواج به تمامی شعب سراسر کشور مراجعه کنند.
 
خبر دیگر این هفته به هدف‌گذاری ایجاد ۳۰۰ "روستای بدون بیکار" تا پایان سال اختصاص داشت.
 
اصغرنوراله‌زاده ـ  مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اعلام پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در نیمه نخست سال، این خبر را تایید کرد.
 
وی گفت: برای نیمه اول سال ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در مناطق و محیط‌های روستایی اختصاص داده و تاکنون به همین میزان طرح تصویب کردیم. از این میزان اعتبار برای ۶۸۵ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده که ۵۰۰ میلیارد تومان آن به‌عنوان تسهیلات پرداخت شده است.
 
به گفته او،‌ در حال حاضر ۱۶ هزار و ۲۰۰ طرح مصوب شده که از این تعداد برای ۱۳ هزار و ۶۷۰ طرح قرارداد منعقد شده و به مرحله پرداخت تسهیلات رسیده است.
 
اما معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اتمام مرحله نخست جذب و پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری خبر داد و گفت که با اعمال نظارت جدی در این زمینه باید پرداخت‌ها در جای خود و به افراد واجد شرایط صورت گیرد.
 
سیدحمید کلانتری افزود: در مرحله نخست طرح قرار بود تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری تا پایان شهریورماه جذب شود اما به دلایلی تا پایان جذب کامل به استان‌ها مهلت داده شد.
 
به گفته وی، توزیع اعتبارات در این زمینه تا حد زیادی متوازن بوده و دلیل پررنگ‌تر بودن آن در گرایش‌های کشاورزی، اشتغال بیش‌تر روستاییان در این زمینه است.
 
این هفته مدیرکل توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ضرورت تقویت برندسازی در روستاها تاکید و خاطرنشان کرد: تغییر نگرش در توسعه روستایی ضروری است و اگر این اتفاق نیفتد، نوع فعالیت غیرمرتبط با اقتصاد روستا روز به روز بیشتر می‌شود، بنابراین یکی از رویکردهای اصلی بحث روستا این است که به‌ تغییر رویکرد در اقتصاد روستا و فعالیت‌های زنجیره آن توجه شود.
 
ازوجی با بیان اینکه در بحث توسعه روستایی یکی از گام‌های مهم انتقال دانش فنی به‌ وسیله آموزش‌های تخصصی و کاربردی متناسب با روستا است،‌ گفت: همه اقداماتی که در حوزه روستا انجام می‌شود، از یک طرف مبتنی بر چشم‌انداز مشخص و روشن از توسعه روستاهاست و از سوی دیگر این چشم‌انداز مبتنی بر بهبود درآمد و رفاه خانوار روستایی است چراکه جاذبه‌های درآمدی که فرد روستایی کسب خواهد کرد، به‌طور خودکار افراد روستایی را در برنامه‌های روستایی بیشتر مشارکت خواهد داد.
 
ارائه آموزش‌های مهارتی به افراد زیر ۱۲ سال خبر دیگری بود که این هفته انتشار یافت.
 
به گفته معاون برنامه‌ریزی دفتر آموزشگاه‌های آزاد و مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، به منظور گسترش فرهنگ کار و مهارت آموزی، ضمن تفکیک فرایند کارآموزی مبتنی بر ماده ۱۱۲ قانون کار و فرایند مهارت‌آموزی ترویجی، امکان مهارت‌آموزی برای مخاطبان کمتر از ۱۲ سال فراهم شد.
 
فتحی از بازنگری و اصلاح دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: دستورالعمل اجرایی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و تدوین فصلی نوین با عنوان «حقوق مؤسسان آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای» اصلاح و بازنگری شده است و این فصل که مشتمل بر ۱۵ ماده است، پس از تصویب هیات نظارت مرکزی، برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
 
آنطور که وی گفته در دستورالعمل اجرایی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، واگذاری امتیاز آموزشگاه به اشخاص حقیقی و حقوقی، تعیین نام آموزشگاه، حذف الزام داشتن مدرک دانشگاهی و کاهش سن مربی به ۱۸ سال تمام پیش‌بینی شده است.