۱۲ شرکت جدید در راه بورس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از ایسنا، اسماعیل درگاهی درباره عرضه‌های اولیه شرکت بورس اوراق بهادار به افرادی که صرفا در عرضه‌های اولیه سرمایه‌گذاری می‌کنند، گفت: کل بازار را نمی‌شود در عرضه‌های اولیه خلاصه کرد. سرمایه‌گذاری که فقط منتظر عرضه اولیه باشد، عملا یک سرمایه‌گذار غیرفعال است.
 
وی با اشاره به لزوم تحلیل‌های بنیادی در معاملات بورس، اظهار کرد: یک سرمایه‌گذار باید حرفه‌ای کار کند و با تمام بازار درگیر باشد، چرا که نمی‌شود فقط چشم‌ها را به عرضه‌های اولیه دوخت؛ مگر چند عرضه اولیه در سال در بورس و فرابورس عرضه می‌شود که یک سرمایه‌گذار فقط چشم به آن داشته باشد؟
 
تحلیل کل بازار
 
معاون عرضه و پذیرش شرکت بورس، اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذار به دنبال بازده مناسب در بورس است باید کل بازار ثانویه را رصد کند و هر از گاهی اگر عرضه اولیه خوبی هم اتفاق افتاد با انجام تحلیل‌های لازم در آن مشارکت کنند. سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای بهتر است به صورت غیرمستقیم و در صندوق‌ها وارد سرمایه‌گذاری در بورس شوند تا در شرایط افت و خیز، سرمایه خود را نبازند.
 
درگاهی تاکید کرد: باید توجه شود که عرضه‌های اولیه هم تحلیل می‌خواهد تا سهامدار با افت و خیز بازار در کل روزهای سال درگیر نباشد نمی‌تواند بازده مناسبی بگیرد و در عرضه‌های اولیه تصمیم درستی داشته باشد. مثلا امکان دارد سرمایه‌گذار در زمان نامناسبی از بازار خارج شود.
 
برنامه های عرضه اولیه سهام
 
وی در پاسخ به این‌که آیا بورس تهران به هدف خود که ۱۲ عرضه اولیه تا پایان امسال است، خواهد رسید؟ گفت: در حال حاضر ما پنج شرکت آماده داریم و تا پایان پاییز نیز پنج شرکت دیگر به اینها اضافه خواهد شد. تلاش می‌کنیم که تا پایان سال حتی بیش از ۱۲ شرکت را در بورس عرضه کنیم.
 
معاون عرضه و پذیرش شرکت بورس در پاسخ به این‌که کدام شرکت‌ها برای عرضه در هفته‌های آینده آماده هستند، گفت: قرار است کشت و صنعت پارس با نماد «زپارس» در بازار دوم بورس عرضه شود. این شرکت اولین شرکتی در بورس است که به معنای واقعی در حوزه کشاورزی و دامداری کار می‌کند، چرا که بیشتر شرکت‌هایی از این دست در بورس و فرابورس در حوزه دامداری هستند، ولی این شرکت هم زراعی و هم دامپروری است که می‌تواند باعث تنوع صنایع در بورس شود.
 
درگاهی درباره دیگر شرکتی که قرار است وارد بورس شود، اظهار کرد: شرکت فروشگاهی زنجیره‌ای افق کوروش بعد از این‌که کارهای ثبت‌اش در سازمان بورس انجام شد و اقدامات لازم در بورس انجام پذیرفت، عرضه اولیه خواهد شد.
 
پذیرش یک شرکت پتروشیمی
 
وی ادامه داد: همچنین پذیرش پتروشیمی نوری نیز تقریبا انجام شده و تنها مانده که سهامدار عمده تعهدات و فرم‌هایی را که لازم است را ارائه دهد، در حال حاضر بازار به نوعی انتظار دارد عرضه اولیه مناسبی انجام شود، اما در همین راستا سعی می‌کنیم این شرکت را به زودی عرضه کنیم. علاوه بر اینها دو شرکت تامین سرمایه، نوین و لوتوس پارسیان پذیرش شده‌اند و قرار است عرضه شود.
 
معاون عرضه و پذیرش شرکت بورس ادامه داد: پتروشیمی مروارید نیز از دیگر شرکت‌هایی است که برای پذیرش به هیات پذیرش فرستاده خواهد شد و کارهای مربوط به بورسی‌ شدنش انجام می‌شود.
 
 وضعیت بازار سهام
 
درگاهی در پاسخ به این‌که این شرکت‌ها بیشتر در شرایط صعودی بورس عرضه خواهند شد یا در شرایط دیگر، اظهار کرد: شرکت‌ها طبیعتا دوست دارند در شرایط صعودی عرضه شوند. از طرفی هم بورس دوست دارد در شرایطی شرکت‌ها عرضه شوند که از عرضه‌های اولیه استقبال شود، اما نهایی شدن کار بعضی از شرکت‌ها در آن مقطعی از بازار انجام می‌شود که بازار مثبت نیست.
 
وی تاکید کرد: البته معتقدم اگر عرضه اولیه درست انجام شود و قیمت‌گذاری درست صورت پذیرد توجه سرمایه‌گذاران به آن جلب می‌شود و عرضه در هر شرایطی موفق خواهد بود.
 
عملکرد شرکت های SME
 
معاون عرضه و پذیرش شرکت بورس اضافه کرد: ما باید برای اقبال شرکت‌های خصوصی و SME راهکار پیدا کنیم. اساس اقتصادهای پایدار در دنیا بر مبنای حمایت از شرکت‌های SME است. استانداردها برای شرکت‌های SME به درستی طراحی شده است، اما سخت‌گیرانه است و برخی از آن شرکت‌ها بضاعت‌شان به آن استانداردها نمی‌رسد. باید شرایطی ایجاد شود که آنها هم بتوانند از بازار سرمایه استفاده کنند که یک نمونه این شرکت‌ها می‌توان به کشت و صنعت پارس اشاره کرد.
 
بررسی مجدد استارتاپ ها
 
درگاهی درباره‌ یکی از استارت‌آپ‌ها که به تازگی رسما اعلام کرده که ۲۰۰ نفر از نیروهایش را تعدیل کرده و اخبارهای غیررسمی حاکی از آن است که این تعداد بیشتر هم شده و سابقا صحبت‌هایی درباره ارزش گذاری اشتباه آن شنیده می شد، گفت: قبل از اینکه این شرکت تعدیل نیرو انجام دهد با آن مذاکراتی داشتیم.
 
 اگر بخواهیم باز هم با آنها مذاکره کنیم، باید برمبنای وضعیت جدید اطلاعات آنها را بگیریم و ببینیم شرایط خاص فعلی چقدر روی کسب‌وکار آنها تاثیر گذاشته است. باید ببینیم که آیا سیاست آنها انقباضی است یا خیر. بعد می توان در مورد تامین مالی اش از طریق بازار سرمایه صحبت کرد.