بیانیه موسسه راز به مناسبت روز جهانی صلح
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار های مالی(ایستانیوز) سکوت برخی حکومتها ورسانه های بین المللی و تقلیل درگیری های منطقه­ ای به اخبار و رویدادهای روزمره، نه تنها سکوت به هتک حقوق انسانی ملتهاست که نقش زنان را نیزچه در قالب قربانیان جنگ وچه بانیان و تلاشگران صلح وامنیت، مغفول نگاه داشته است. درچنین شرایطی، زنان  منبع حیاتی تحکیم صلح  و تامین امنیت هستند و نادیده گرفتن آنان درگسترش فرهنگ صلح و تامین امنیت تاثیر منفی و مستقیم بر حیات ملتها خواهد داشت.
 
جمهوری اسلامی ایران، امروز به دلایل ژئوپلیتیک، منابع غنی زیرزمینی و تلاش 40 ساله برای استقلال اقتصادی وفرهنگی، به کانون تهدیدهای حقوق بشری تبدیل شده و بارها متهم به محور شرارت و هتک حقوق انسانها متهم شده است، از این رو، زنان و موسسات و انجمن های زنان، بهترین نگارشگران وفعالان فرهنگ صلح و امنیت چه در داخل وچه درخارج کشورند. زنان بهترین منادیان توجه به حقوق بشر و شهروندی ملت و هشداردهندگان ناامنی ها علیه زنان هستند و این نقش جز با همبستگی زنان و پیگیری اهداف مشترک دنبال نخواهد شد.
 
زنان به دلیل نقش اجتماعی و نیز نقش تربیتی در خانه، پایه های اصلی صلح مثبت و پایدار هستند که با فرهنگ سازی، آموزش، از میان برداشتن ریشه های خشونت و مدارا به دست می آید.
 
از این رو، موسسه رسانه، اندیشه و زن( راز) به مناسبت ۲۱ سپتامبر، روزجهانی صلح، ضمن پاسداشت نقش زنان کشورمان به عنوان نمایندگان حقوق بشر و حافظان صلح تأکید می کند:
عزم جدی دولت و حاکمیت برتامین امنیت زنان و مشارکت دادن انجمن های زنان درتدوین وپیگیری لوایح گسترش صلح در داخل و خارج کشور
پیگیری وابلاغ واجرای لایحه منع خشونت علیه زنان
حساسیت زایی نسبت به خشونت خانگی، آزارهای خیابانی وجنسی در فضای عمومی علیه زنان
ایجاد دغدغه درمیان رسانه ها نسبت به نقش زنان به عنوان منادیان صلح و کنشگری فعال نسبت به خشونت علیه زنان
 توجه به خلأهای قانونی در پیگیری خشونت ها وتبعیض­های متعدد علیه زنان به عنوان موانع تحقق صلح
تقویت نهادهای مدنی در پیگیری مطالبات زنان در حوزه صلح و امنیت
 
 موسسه راز (اندیشه، رسانه، زن) روز جهانی صلح را که امسال با شعار جهانی "حق برخورداری از صلح" مطرح است، گرامی داشته و معتقد است به حق، صلح به عنوان یک حق شناخته شده است.