۶۰ هزار واحد رشدشاخص در ۶ ماه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی به روزهای پایانی تابستان و 6 ماهه ابتدایی سال نزدیک می شویم که اقتصاد ایران ماه های عجیبی را پشت سر گذاشت و ارزش پول ملی کشورمان به صورت تاریخی سقوط کرد و بازارهای ارز، سکه، خودرو، مسکن با جهشی خیره کننده رو به رو شدند؛ تحولاتی که البته همگی برای اقتصاد ایران به صورت کلی منفی بودند؛ اما در این بین نکته مثبتی هم اتفاق افتاد و آن رشد 60 هزار واحدی بازار سهام بود؛ اتفاقی که اگرچه ریشه آن را باید در افزایش قیمت دلار جستجو کرد اما به صورت کلی می توان آن را اتفاقی مهم دانست؛ نکته ای که نشان می دهد بخشی از نقدینگی سرگردان وارد بازار بورس شده است. در ابتدای سال جاری بورس تهران کار خود را با شاخص کل 96 هزار و 425 واحد شروع کرد و شاخص در آستانه رکورد 100 هزار واحد قرار گرفته بود که عددی تاریخی در کل 50 سال گذشته برای بورس تهران محسوب می شود اما حالا که به روزهای پایانی نیمه اول سال نزدیک می شویم شاخص کل روی عدد 158 هزار ایستاده و تا 160 هزار و تنها دو گام باقی مانده است. بورس تهران در سال جاری بارها و بارها رکورد شکنی کرد و از این به بعد هم هر میزان رشد باز رکورد شکنی محسوب می شود. در واقع از ابتدای سال تاکنون بورس تهران به میزان حدود 60 درصد کل تاریخ خود رشد داشته است.
 
اما در این میان نکته مهم این است که در این بازار رو به رشد همه بازیگران برنده نبودند؛ بلکه بخشی از سهام ها هم به شدت و باتوجه به تحولات اقتصادی کشور فرو ریختند و دارندگان آن هم بازنده ماجرا بودند. داده‌های آماری نشان می ‌دهد سرمایه ‌گذاران 5 صنعت از ابتدای امسال به‌ طور میانگین 133درصد در بازار سهام بازده به ‌دست آورده‌ اند و در همین مدت سهامداران 80 شرکت بیش از 100درصد سود کرده‌ اند. سودی که این افراد به دست آورده اند شاید باور پذیر نباشد اما حتی از بازده بازارهای طلا، ارز و مسکن هم بیشتر بوده است.
 
اطلاعات آماری از عملکرد صنایع بورس نشان می‌ دهد از اول امسال تاکنون 20صنعت توانسته‌ اند بیش از 50 درصد بازده نصیب سهامداران کنند و در میان آنها 5 صنعت با میانگین بازده بیش از 133درصد عملکرد به‌ مراتب بهتری نسبت به سایر صنایع داشته‌اند. رتبه نخست بهترین عملکرد از اول امسال تاکنون مربوط به گروه استخراج نفت و گاز بوده ‌که سهامداران نزدیک به  200درصد سود کرده‌ اند، بعد از آن گروه محصولات چوبی با 138درصد رشد قیمت در رتبه دوم قرار گرفته و گروه استخراج زغال‌ سنگ هم با 117درصد رشد در رتبه سوم جای گرفته است. بعد از آن استخراج کانی‌های فلزی با 108درصد و حمل‌ و نقل با 106درصد در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌ اند. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد صنایع فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، کاشی و سرامیک، استخراج سایر معادن، هتل و رستوران، شیمیایی، چاپ، فنی و مهندسی، کانی غیرفلزی، پیمانکاری صنعتی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، محصولات کاغذی، سیمان، آهک، گچ، ماشین ‌آلات و تجهیزات، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط و واسطه‌گری‌های مالی و پولی هم در این مدت بیشتر از  50درصد سود نصیب سهامداران کرده‌ اند.