شیوه کلاهبرداری با نرم‌افزارهای نذری‌یاب
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در حالی که ابزارهای فناوری اطلاعات این روزها رواج یافته و از یک سو در بسیاری از موارد در تسهیل شرایط زندگی کمک زیادی به افراد می‌کنند، از سوی دیگر می‌توانند مورد سوءاستفاده افراد سودجو هم قرار گیرند. یکی از این ابزارها که در سال‌های گذشته راه خود را به برخی گوشی‌ها باز کرده، انواع نرم‌افزارهای نذری‌یاب است که این روزها و در ایام ماه محرم می‌تواند سوژه هدف کلاهبرداران هم باشد.
 
اگرچه شاید این ایده‌ در نوع خود جالب باشد که با دانلود کردن یک اپلیکیشن، افراد بتوانند بر اساس روزها و مناسبت‌هایی مانند تاسوعا، عاشورا، اربعین و غیره محل‌های مختلفی که در شهرشان به پخش غذای نذری می‌پردازند را مشاهده کنند، اما همین موضوع، شگردهایی را برای کلاهبرداری در اختیار افراد سودجود قرار می‌دهد. به همین دلیل پلیس فتا درباره شیوه جدید کلاهبرداران در فضای مجازی تحت عنوان نرم‌افزارهای نذری‌یاب هشدار داده است.
 
امروزه در شبکه‌های اجتماعی شاهد روش‌های جدیدی از کلاهبرداری با عنوان دانلود نرم‌افزار نذری‌یاب هستیم که در این شگرد مجرمانه، این افراد با ساخت بدافزارهای مخرب و جاسوسی به دنبال سرقت اطلاعات کاربران هستند یا این‌که با ارسال نرم‌افزارهای جعلی و تقلبی برای کاربران، از آن‌ها کلاهبرداری مالی کرده و یا آن‌ها را به درگاه‌های جعلی بانکی هدایت می‌کنند. اکثر این نرم‌افزارها وجود خارجی نداشته و کلاهبرداران تنها با تبلیغات این محصول کسب درآمد می‌کنند.
 
‌کلاهبرداران با تبلیغ فروش نرم‌افزارهای جعلی در شبکه‌های اجتماعی افراد را ترغیب به دانلود و خرید این برنامه‌ها می‌کنند و به منظور دانلود نرم‌افزارهای فوق، ‌مبالغی را مطالبه یا این‌که آن‌ها را به صفحه‌های درگاه‌های بانکی جعلی (فیشینگ) هدایت می‌کنند که این موضوع موجب کلاهبرداری و برداشت‌های غیرمجاز از حساب کاربران می‌شود.
 
سازنده اینگونه نرم‌افزارها به تمامی اطلاعات واردشده توسط کاربر (نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس و شماره تماس) دسترسی دارند، بنابراین قادرند با داشتن این اطلاعات از کاربران سوءاستفاده کنند. بنابراین کاربران فضای مجازی هرگز نباید فریب این‌گونه تبلیغات را خورده و هنگان دانلود برنامه‌های این‌چنینی احتیاط‌های لازم را انجام دهند.