دلایل رکورد شکنی های بورس چیست؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،هفته گذشته و در روز شروع کار شاخص کل بورس تهران عدد 137 هزار و 980 واحد را نشان می داد و آخر هفته بازار در شرایطی بسته شد که شاخص روی عدد 155 هزار ایستاده بود. رشد یک هفته گذشته بورس تهران نسبت به هفته قبل 13 درصد بوده است.
 
همچنین در این هفته قیمت سهم ها در برخی از گروه ها مانند نفتی ها، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی با رشد زیاد رو به رو بود و در واقع رشد همین سهم ها هم بود که به رشد شاخص کل منجر شد. در طول یک هفته به خصوص در سه روز پایانی در این گروه ها شاهد صف خرید پایدار بودیم و روز آخر بازار فلزات اساسی و محصولات شیمیایی با رشد حدود 5 درصدی مواجه شدند.
 
علاوه براین ها در طی هفته اخیر شاخص بازار اول ۱۴ هزار و ۶۰۳ واحد رشد کرد و تا تراز ۱۱۵ هزار و ۹۲۰ واحدی بالا رفت. در عین حال شاخص بازار دوم با ۲۵ هزار و ۷۸۶ واحد رشد مواجه شد و به رقم ۳۰۰ هزار و ۷۲۳ واحدی رسید. شاخص آزاد شناور در این مدت با رشد فزاینده ۱۹ هزار و ۳۵۰ واحدی رو به رو شد و تا رقم ۱۶۶ هزار و ۲۴۶ واحدی بالا رفت در عین حال شاخص ۳۰ شرکت بزرگ ۹۴۱ واحد رشد کرد و به عدد ۷۶۳۷ رسید. حجم معاملات بورس تهران روز چهارشنبه رقم ۳.۳ میلیارد سهم را رد کرد و تعداد معاملات این بازار به ۲۱۹ هزار و ۷۴۶ رسید.
 
اما در این بین سوال اصلی این است که دلایل اصلی این رشد چیست و آیا در هفته آتی هم ادامه خواهد داشت؟ به اعتقاد کارشناسان ریشه اصلی رشد بازار بورس تهران را باید در افزایش قیمت دلار دنبال کرد. افزایش قیمت دلار باعث شده است که برخی از صنایع به خصوص صنایع وابسته به پتروشیمی ها، نفتی ها، فلزات، معدنی ها که حجم زیاد صادرات دارند با رشد مواجه شوند. البته صدور دستورالعمل آزادسازی قیمت فولاد و عرضه آن هم در روزهای گذشته نقش اساسی در رشد بورس داشته است.
 
به اعتقاد کارشناسان شرکت های بورسی که درآمد آنها تاثیر مثبتی از ارز دارند، با شرایط جدید درآمدشان به صورت فزاینده ای افزایش پیدا خواهد کرد و همین موضوع انتظار افزایش درآمدی شرکت ها باعث افزایش قیمت سهام شده است و باتوجه به پیش بینی افزایش و داوم قیمت ارز، شرکت ها می توانند به رشد درآمدی مورد انتظار برسند و بازار سهام تهران هم همچنان صعودی باشد. علاوه براین بحث ارزش جایگزینی هم دلیل دیگر رشد بوده است، به طور طبیعی در بحث ارزش جایگزینی هم شرکت ها شاهد رشد هستند.
 
اما در این بین کارشناسان به افرادی هم که می خواهند وارد بازار شوند، هشدارهای جدی می دهند که کاملا حساب شده و با شناخت وارد بازار شوند زیرا هم اکنون رشد سهام مربوط به تعداد محدودی از شرکت ها است و سرمایه گذاران باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند زیرا اگر در شرکت هایی سرمایه گذاری کنند که افزایش قیمت ارز روی آن ها تاثیر عکس می گذارد، این نکته باعث زیان آن ها خواهد شد.