پیامدهای مثبت حذف سقف فروش فولاد در بورس کالا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ،

 *تصمیم وزارت صنعت برای برداشت سقف فروش فولاد در بورس کالا چه پیامدی برای کسب‌وکارها در پی خواهد داشت؟
 
یکی از مهم‌ترین آثار این تصمیم کاهش قیمت کف بازاری محصول است. در مورد آلومینیوم و مس چنین تجربه‌ای را داشتیم و امروز در مورد فولاد این تجربه را تکرار خواهیم کرد. زمانی که سقف فروش مس در بورس کالا برداشته شد، قیمت هر کیلو مس 70 هزار تومان بود که با عرضه بدون سقف این قیمت به 49 تومان رسید بااین‌حال درآمد شرکت مس به دلیل افزایش فروش رشد کرد. با حذف سقف عرضه در بورس کالا هم درآمد تولیدکنندگان اصلی افزایش می‌یابد و هم تولیدکنندگان نهایی نگران کسری مواد اولیه نخواهند بود و با قیمتی بسیار بهتر از بازار آزاد مواد اولیه را تأمین می‌کنند.
 
*در نشست امروز هیئت نمایندگان اتاق تهران به این اشاره کردید که فروش فولاد با توجه به حذف سقف عرضه در بورس کالا تنها به تولیدکنندگان واقعی اختصاص دارد. چه ملاکی برای ارزیابی و راستی آزمایی مشتریان فولاد دارید؟
 
تا امروز که با شما صحبت می‌کنم ملاک تشخیص اینکه مشتری تولیدکننده واقعی یا سوداگر است را خرید سال‌های گذشته در نظر گرفته‌ایم. شرکت‌هایی در این عرصه فعالیت می‌کنند که سال‌هاست از بورس کالا فولاد می‌خرند بنابراین خرید سال‌های گذشته را ملاک قرار داده و خریداران سال‌های گذشته را در فهرست و اولویت قرار دادیم.  از روز شنبه خریداران دیگر که در سامانه بهین یاب ثبت‌نام کنند و ظرفیت آن‌ها راستی آزمایی شده و تائید شود بر اساس روال بورس می‌توانند فولاد بخرند. تمام این تمهیدات برای خروج تقاضای سوداگرانه از بورس کالا و رساندن محصول به مصرف‌کننده واقعی است.
 
*وضعیت تولید فولاد در کشور و بازار را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 
فولاد بدون هیچ مشکلی در کشور تولید می‌شود. تولیدکنندگان مختصر وابستگی به الکترود گرافیتی داشتند که این نیاز تأمین شده است و از نظر مواد اولیه و ... مشکلی وجود ندارد. در جلسه هیئت نمایندگان اتاق تهران هم اشاره کردم در زمینه تولید فولاد و فلزات غیر آهنی کمبود تولید نداریم. 2.5 برابر نیاز کشور فولاد تولید می‌کنیم. تولید آلومینیوم در کشور بیش از 2.5 برابر نیاز است و مس 1.5 برابر بیش از نیاز کشور تولید می‌شود. از نظر عرضه در بازار کمبودی نداریم اما باید بسترهای مناسب برای عرضه را برنامه‌ریزی و به‌تدریج اجرا کنیم. طرح‌های توسعه‌ای در زمینه فولاد برنامه‌ریزی‌شده و در شرف راه‌اندازی است. با راه‌اندازی این واحدها وضعیت بهبود بیشتری نیز پیدا می‌کند.