گزارشی از آخرین وضعیت بازار پروازهای داخلی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در روزهای ابتدایی ماه جاری شرکت‌های هواپیمایی توافق کردند که به منظور متعادل سازی نرخ‌های موجود در بازار تا پایان شهریورماه نرخ پروازهای داخلی را ثابت کند و در جریان این توافق بنا شد که پایین‌تر آوردن نرخ پروازها مجاز باشد، اما برای افزایش قیمت ایرلاین‌ها تا تنها سقف ۱۰ درصد بالاتر از قیمت توافق شده امکان برنامه‌ریزی پیدا کنند.
 
چند هفته پس از اجرایی شدن این سیاست بررسی‌های خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد که تمامی شرکت‌های ایرانی به توافق صورت گرفته پایبند بوده و جز مواردی انگشت‌شمار تمامی قیمت‌ها براساس نرخ مصوب شهریورماه ارائه می‌شود. در این بین تعدادی از ایرلاین‌ها تصمیم گرفتند تا از ظرفیت افزایش قیمت تا سهم ۱۰ درصد نیز استفاده کند، اما بسیاری دیگر از پروازها با قیمت‌هایی پایین‌تر انجام می‌شود.
 
برای مثال طبق توافق صورت گرفته نرخ پرواز یک طرفه میان تهران و کیش ۵۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود که این نرخ می‌تواند با افزایش ۱۰ درصدی به حدود ۵۶۰ هزار تومان نیز برسد، اما نرخ‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های ایرانی حداقل فاصله ۱۰۰ هزار تومانی با این سقف دارد و برای این مسیر حتی مسافران می‌توانند پروازی با قیمت کمتر از ۳۳۰ هزار تومان پیدا کند.
 
در مسیر تهران به مشهد نیز شرایط مشابه است. براساس نرخ‌های در نظر گرفته شده قیمت ۳۹۰ هزار تومان سقف قیمتی این مسیر به شمار می‌رود، اما تعدادی از شرکت‌ها قیمت بلیت پروازهای خود در این مسیر را تا حدود ۲۲۰ هزار تومان نیز کاهش دادند. البته در این مسیر نیز برخی از ایرلاین‌ها با استفاده از سقف افزایشی ۱۰ درصد قیمت‌ها را قدری بالاتر بردند.
 
در مسیر تهران – بندرعباس که با قیمت ۵۴۰ هزار تومان یکی از گران‌ترین مسیرهای داخلی به شمار می‌رود نیز شرایط مشابه است تا جایی که بعضی از ایرلاین‌ها برای پروازهای صبح خود نرخ پروازی حدود ۳۰۰ هزار تومان نیز در نظر گرفتند.
 
این آرامش به وجود آمده باید تا پایان شهریورماه یعنی زمان توافق قیمتی صورت گرفته ادامه پیدا کند، ولی باید دید که برای هفته‌های پیش‌رو چه تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد شد.
 
آنچه در بازار فعلی پروازها بیشترین خودنمایی را دارد بحث پرنشدن ظرفیت این برنامه‌های پروازی است، هرچند که شرکت‌ها توافق کردند که قیمت بلیت خود را پایین بیاورند، اما باز هم افزایش اتفاق افتاده در ماه‌های اخیر شرایط را برای بسیاری از مسافران دشوار کرده از این‌رو حتی پروازهای روز بعد که بسیاری از آنها با قیمت‌های پایین‌تر از سقف مشخص شده عرضه می‌شوند نیز همچنان با ظرفیت خالی پرواز می‌کند که این وضعیت می‌تواند از یک سو درآمد ایرلاین‌ها از طریق پذیرش مسافر را کاهش دهد و از سوی دیگر با توجه به متعادل‌سازی قیمت و بالا رفتن قیمت‌ها کار را برای ایرلاین‌های ایرانی دشوارتر از گذشته کند، مساله‌ای که شاید در ماه‌های آینده تاثیر قطعی خود را نمایان سازد.
 
انتهای پیام