کاهش میزان سرمایه صندوق‏های سرمایه گذاری
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بررسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای سال 1394 تا سه ماهه نخست سال 1396 حاکی از بازدهی مناسب این صندوق‌ها دارد، به طوریکه مجموع ارزش خالص دارایی‌های آن‌ها در پایان آذرماه ۱۳۹۶ به ۱۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.
 
بر اساس این گزارش ، از اواخر سال ۱۳۹۶ روند خروج منابع از صندوق‌ها آغاز و بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از سامانه رسام، در ۱۲ شهریورماه سال جاری به ۱۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. به عبارتی در این دوره جمع دارایی‌های کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری با کاهش ۱۰ درصدی مواجه بود.
 
از طرف دیگر در دوره سه ماهه منتهی به ۱۲ شهریورماه امسال، به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش سودآوری شرکت‌ها، به ویژه شرکت‌های صادراتی، نقدینگی جدیدی به سمت بازار سرمایه حرکت کرد و بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به ترتیب بازدهی 40.9 درصدی و 37.3 درصدی را ثبت کردند.
 
در مقابل، طی همین دوره ۶٫۵۵۲ میلیارد تومان از کل خالص ارزش دارایی صندوق‌های سرمایه گذاری کاسته شد و مجموع اندازه صندوق‌ها به میزان 4.3 درصد کوچک‌تر شدند. البته طی دوره سه ماهه فوق، صندوق‌های سهامی و بازارگردانی با رشد ۶۴ و ۳۴ درصدی مواجه شدند.
 
بر اساس اطلاعات ارائه‌ شده می توان نتیجه گرفت ، دوره اول رشد صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری عمدتاً به دلیل همکاری سیستم بانکی محقق شده ولی رشد مجدد صندوق های سرمایه‌گذاری نیاز به راهکارها و ایده‌های جدید مدیران صندوق‌ها و طراحی برنامه‌های بازاریابی برای حفظ و ماندگاری منابع صندوق های سرمایه‌گذاری و جذب منابع جدید دارد.
 
در حال حاضر حجم قابل توجهی از نقدینگی موجود در کشور میان بازارهای مختلف در حال نوسان و سوداگری است که می توان با استفاده از ساز وکارهای منعطف صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این منابع را جذب و از تکانه‌های این نقدینگی شناور به اقتصاد کشور نیز جلوگیری کرد.