کارنامه پنج ساله بازار کار
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سازمان برنامه و بودجه با انتشار نمودارهایی از شاخص‌های بازار کار خلاصه گزارشی از عملکرد دولت یازدهم و دوره یک‌ساله دولت دوازدهم در حوزه اشتغال، وضعیت شاخص نرخ مشارکت نیروی کار، وضعیت نرخ بیکاری و سهم اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ ارائه کرد.
 
بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۹۲جمعیت فعال کشور ۲۳ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۵۲ نفر بوده که این رقم در سال ۱۳۹۶ با دو میلیون و ۷۵۴ هزار و ۲۶۷ نفر افزایش به ۲۶ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۸۱۹ نفر رسیده است.

 

جمعیت فعال ۱۰ ساله و بیشتر در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ (نفر)

 

همچنین جمعیت شاغل کشور نیز طی چهارساله ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ با رشد ۲ میلیون و ۳۲ هزار و ۴۳۳ نفری به ۲۳ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۱۳ نفر افزایش داشته است.

 

جمعیت شاغل کشور در سالهای ۹۲ تا ۹۴

 

در سال ۱۳۹۲ نیز تعداد ۲میلیون و ۴۸۸ هزار و ۳۷۳ نفر بیکار در کشور وجود داشته که این رقم در سال ۱۳۹۶ به ۳ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۲۰۳ نفر رسیده است که افزایش ۷۲۱ هزار و ۸۳۳ نفری جمعیت بیکار کشور را نشان می‌دهد.

 

همچنین بر اساس نمودار زیر نرخ مشارکت نیروی کار در سال ۱۳۹۱، به میزان ۳۷.۴ درصد بوده است. نسبت اشتغال طی همین سال ۳۲.۹ درصد و نرخ مشارکت زنان ۱۳.۷ درصد بوده است. در سال ۱۳۹۶ این ارقام به ترتیب به ۴۰.۳ درصد، ۳۵.۴ درصد و ۱۶ درصد رسیده است.

 در بهار سال ۱۳۹۶ نرخ مشارکت اقتصادی ۴۰,۶ درصد بوده که با ۰.۵ درصد رشد در بهار سال ۱۳۹۷ به ۴۱.۱ درصد رسیده است.

نرخ بیکاری ۱۲,۶ درصدی در بهار ۱۳۹۶ با ۰.۵ درصد کاهش به ۱۲.۱ درصد در بهار سال ۱۳۹۷ رسیده است.

جمعیت بیکار نیز در مدت مشابه ۴۴۹۵۸ نفر کاهش داشته است.

 

 

در بهار ۱۳۹۶ نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی ۲۰,۴ درصد بوده است. این رقم در بهار سال ۱۳۹۷ با کاهش ۲.۶ درصدی به ۱۷.۸ درصد رسیده است.

 

نمودار زیر همچنین نشان می‌دهد که جمعیت فعال کشور در بهار ۱۳۹۷، ۲۷۳۸۶۷۰۵ نفر بوده که در مقایسه با بهار ۱۳۹۶ که رقم ۲۶۶۷۵۳۲۸ نفر بوده، افزایش ۷۱۱۳۷۷  نفری را نشان ‌می‌دهد.

 

 

جمعیت شاغل کشور نیز رشدی صعودی داشته و از ۲۳۳۰۸۳۵۵ نفر در بهار سال ۱۳۹۶ به ۲۴۰۶۴۶۹۰ نفر در فصل مشابه سال ۱۳۹۷ رسیده که حاکی از ۷۵۶۳۳۵ نفر افزایش است.

 

سهم اشتغال در بخش کشاورزی در بهار سال ۱۳۹۶، ۱۸,۷ درصد بوده که این رقم در بهار سال ۱۳۹۷ تغییری نکرده است. در بخش صنعت در مدت مشابه، سهم اشتغال کاهش اندکی داشته و از ۳۱.۵ درصد به ۳۱.۲ درصد رسیده است. اما سهم اشتغال در بخش خدمات از ۴۹.۸ درصد در همین برهه زمانی به ۵۰.۱ درصد رسیده است.