ردیابی چراغ خاموش کاربران اندروید توسط گوگل
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از تسنیم، چندی پیش خبری در سطح رسانه‌های بین‌المللی مبنی بر جمع‌آوری اطلاعات لحظه به لحظه مکانی از سمت گوگل منتشر شد که توجه بسیاری از کاربران سیستم عامل اندروید و کاربران دیگر سرویس‌های این غول نرم‌افزاری را برانگیخت.
 
حال آسوشیتدپرس گزارشی در راستای این موضوع منتشر کرده که صراحتا می‌گوید با غیرفعال کردن قابلیت «تاریخچه مکانی»، باز هم گوگل به طرق دیگر (اپلیکیشن‌ها) اقدام به ردیابی کاربرانش می‌کند.
 
در حالیکه گزارش‌ها حاکی از سطح گسترده دسترسی به اطلاعات مکانی کاربران توسط گوگل است و ممکن است بسیاری، گمان کنند که با خاموش کردن قابلیتLocation
History می‌توانند از دست این ردیابی در امان باشند اما باید گفت که اینطور نیست.
 
گزارش اخیر می‌گوید که ردیابی حتی در صورت غیرفعال بودن آن گزینه، از طریق گوگل‌مپ، آپدیت ویجت آب‌وهوا و حتی مرور در جستجوگر نیز انجام می‌شود و اگر به دنبال این هستید که کل دریچه‌های افشا کننده اطلاعات مکانی را قفل کنید باید از قابلیت Web and App Activity استفاده و تیک فعال بودن آن را بردارید.
 
در تنظیمات برنامه‌ها می‌توان این گزینه را یافت و آن را غیرفعال کرد تا جلوی ارسال اطلاعات مکانی به سرورهای گوگل گرفته شود.
 
در حالیکه گوگل جمع‌آوری این اطلاعات را در راستای بهبودبخشی به خدمات اپلیکیشن‌ها می‌داند اما دسترسی به اطلاعات مکانی کاربران بدون اطلاع آنها کار شایسته‌ای نیست.
 
همانطور که گفته شد این اولین باری نیست که این کمپانی دست به چنین اقدامی زده و برخلاف اینکه در ظاهر قوانین حریم خصوصی را رعایت می‌کند و گزینه‌هایی را برای فعال یا غیرفعال کردن انتشار اطلاعات خصوصی توسط کاربران تعبیه کرده اما در عمل هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.
 
شما اگر از کاربران گوگل هستید، می‌توانید با مراجعه به myactivity.google.com از سابقه فعالیت‌های خود مطلع و متوجه شوید که گوگل تا چه اندازه به ردیابی فعالیت‌های شما می‌پردازد.
 
انتظار می‌رود همانطور که قوانین فدرال مجازات‌هایی را برای شرکت‌های فیس‌بوک، اوبر و... برای نقض حریم خصوصی در نظر گرفت، همین برخورد را با شرکت گوگل نیز داشته باشد در غیر این صورت با غیر فعال کردن گزینه Web and App Activity نیز کاری از پیش نخواهید برد و گوگل راهی برای دور زدن و دسترسی به اطلاعات مکانی کاربران خواهد یافت.