اگر یارانه ها بالا نرود اقتصاد قفل می شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، اعلام بسته جدید ارزی توسط عبدالناصر همتی، به عنوان اولین حرکت او در سمت رئیس کلی بانک مرکزی، تا اینجای کار موفق بوده و توانسته است تا حدودی از شدت جهش افزایش قیمت‌ها در بازارهای ارز و به تبع آن سکه و طلا هم جلوگیری کند. برخی از کارشناسان این حرکت مثمر ثمر همتی را ناشی از اقتصاددان بودن او می‌دانند که باعث شده تا او قدرت در کنار هم قرار دادن فاکتورهای مختلف را بهتر از سیف داشته باشد. ولی اله سیفی که می‌گویند به دلیل حسابداری خواندنش نگاه جزئی و تک بعدی به مسائل داشته است. با این همه و به رغم اقتصاد کلان بلد بودن رئیس جدید بانک مرکزی اما مسائلی وجود دارد که به نظر می‌رسد برای دیدن آنها باید نگاه‌ها را کلان‌تر از کلان کرد. در این زمینه با یکی از اقتصاددانان  گفت‌وگویی داشته‌ایم.
وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران، با بیان اینکه بسته ارزی پیشنهاد شده مشکلات بدیهی و آشکار سیاستگذاری‌های غلط سه ماه گذشته را برطرف کرده است، اضافه کرد: با این حال واقعیت این است که این بسته تنها توانسته است خطاهای فاحش سیاستگذاری‌های دو سه ماهه گذشته را جبران کند، اما در عمل به تنهایی برای کنترل سوداگری های بازار ارز کفایت نمی‌کند.
 
نظام مالیاتی باید اصلاح شود
این اقتصاددان با بیان اینکه تنها با اصلاح نظام مالیاتی و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید می‌توان اثرات منفی بسته ارزی پیشنهادی را جبران کرد، گفت: از طریق مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ثروت و مالیات بر درآمد می‌توان سوداگری‌های بازار ارز را کنترل کرد. در کنار اینها هم اصلاح نظام یارانه‌ای باید انجام شود.
شقاقی شهری در ادامه با بیان اینکه طبیعتا اصلاح نرخ ارز تبعات تورمی دارد، اظهار کرد: این تبعات تورمی مستقیما متوجه طبقات و دهک‌های پایین جامعه خواهد شد. به همین خاطر هم دولت باید از طریق اصلاح نظام مالیاتی منابع کافی را برای افزایش درآمد دهک‌های پایین جامعه کسب کند.
 
یارانه ها بالا نرود بازار قفل می شود
وی با بیان اینکه دولت باید یارانه طبقات ضعیف را تا ۱۵۰ و ۲۰۰ هزار تومان افزایش دهد، اضافه کرد که در غیر این صورت قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر هزینه‌های تولید هم بالا خواهد رفت و در نهایت بازار قفل می‌شود.
شقاقی همچنین با بیان اینکه ما در اقتصاد یک نوع بازتوزیع ثروت باید انجام دهیم، تاکید کرد که اگر بر سرمایه و سوداگری‌های بازار ارز مالیات بسته شود آن وقت می‌توان منابع حاصل از آن را برای طبقات ضعیف‌تر مورد استفاده قرار داد.
او با بیان اینکه حالا زمان مالیات بستن بر تولید نیست، ادامه داد: در شرایط فعلی که تولیدکنندگان اوضاع خوبی ندارند، نباید فشار مضاعفی را متوجه آنها کرد بلکه در این شرایط ثروتمندان را باید مشمول پایه‌های جدید مالیاتی قرار دهیم تا هم جلوی سوداگری های ارز گرفته شود و هم منابع کافی برای حمایت از اقشار ضعیف تر فراهم شود.
 
اقتصاد ایران کشش دلار ۸ هزار تومانی را ندارد
شقاقی شهری با اشاره به اصطلاح قفل شدن بازار توضیح داد: واقعیت این است که اقتصاد ایران قدرت کشش دلار ۸۰۰۰ تومانی را ندارد. زمانی که دلار در اقتصاد ما بالای ۸۰۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده و از طرفی میانگین حقوق‌ها دو میلیون تومان است، در چنین شرایطی قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند که باعث می‌شود خرید کالاها پایین آمده و در نتیجه بازار دچار رکود شود و بسیاری از تولیدکنندگان قدرت خرید تجهیزات و یا پرداخت هزینه استهلاک تولید را نخواهند داشت.
به نوشته ایسنا، همزمان با اعلام بسته جدید ارزی توسط بانک مرکزی قیمت‌ها در بازارهای مالی و سرمایه‌ای همچون بازار ارز و سکه آرایش کاهشی به خود گرفت به طوریکه رئیس اتحادیه فروشندگان طلا از روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز خبر داده و گفته بود که طلا سیر معمول خود را طی می‌کند و تقریبا با قیمت‌های جهانی برابر است. با این حال اما این کاهش قیمت در بازارهای آزاد طلا و سکه نمی‌تواند باعث کاهش قیمت در سایر بازارها شود چرا که اساسا علاوه بر اینکه قیمت‌ها معمولا چسبندگی خود را حفظ می‌کنند، دلار یارانه‌ای هم دیگر به همه واردکنندگان تعلق نمی‌گیرد و همین هم احتمالا باعث خواهد شد تا قیمت‌ها اساسا کاهش پیدا نکنند.