تصویب FATF نرخ ارز را کاهش می‌دهد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مهدی پازوکی ادامه داد: اگر امریکا از برجام هم خارج نشده بود، باز ما برای همکاری با سیستم بانکی باید قوانین بین المللی را می‌پذیرفتیم. FATF مانند  FIFA  در فوتبال است. از همین روی برای کار در نظام پولی و بانکی جهان باید همانند 194 کشور از قوانین آن تبعیت کنیم. حتی هم‌پیمان ما مانند روسیه، چین و ترکیه نیز از این قوانین تبعیت می کنند بنابراین تصویب قوانین این چنینی نه بر خلاف اسلام و نه بر خلاف منافع ملی و نه سیستم بانکی است.
پازوکی تصریح کرد: باید توجه کرد که سیستم بانکی ما 40 سال از سیستم جهانی عقب است و قطعا برای کشوری که خود قربانی تروریسم  بوده و از عدم شفافیت رنج می‌برد، مفید است. این قوانین باعث می‌شود تا سیستم بانک‌داری به سمت مبارزه با پولشویی، پول مواد مخدر، رشوه، قاچاق کالا....برود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به بی‌انضباطی پولی گفت: یکی از مشکلات اقتصاد ایران وجود انواع بی‌انضباطی است که عبارتند از؛ بی‌انضباطی پولی در سیستم بانکی، بی انظباطی مالی در بودجه دولت و بی انظباطی اداری در سیستم اداری کشور که موجب حذف افراد متخصص شده که تصویب این قوانین تاثیری بالایی در بر طرف کردن بی‌انظباطی پولی خواهد کرد.
وی در مورد تاثیر تصویب این قوانین در ورود تکنولوژی بر  سیستم بانکی گفت: برای اینکه شفافیت را محور فعالیت‌ها قرار دهیم باید از تکنولوژی اطلاعات و دستاوردهای آن استفاده کنیم تا به نوعی جلوی رانت را نیز بگیریم. ما حتی می‌توانیم از افرادی که از وام‌های سیستم بانکی استفاده می‌کند اطلاع داشته باشیم و نیز  مبدا پول‌های کلانی‌که در حساب‌ها واریز می شود را رصد کنیم. در کشورهای پیشرفته اروپایی مانند آلمان، فرانسه در صورتی که تنها 1 دلار ، منبع آن مشخص نباشد، حساب‌ ر ا بلوکه کرده و از صاحب حساب توضیح خواسته می‌شود.
پازوکی افزود: همچنین کشور ایران دارای بالاترین فرار مالیاتی در دنیا است و طبق اعلام رییس سابق بانک مرکزی تقریبا 15 درصد تولید ناخالص داخلی ( GDP)  فرار مالیاتی است و دلیل آن نیز نبود شفافیت در سیستم اطلاعات کشور است. برای نمونه کالایی که در بندر نتردام بسوی ایران بارگذاری می‌شود تمام اطلاعات مربوط به محتوی آن به  گمرک ایران انتقال داده می‌شود و اگر سیستم مالیاتی به صورت آنلاین به گمرگ متصل باشد می‌توان به راحتی منبع و مسیر پول‌های مربوط به آن را به دست بیاوریم.
به نوشته ایلنا ،وی گفت: متاسفانه در ایران برخی آن‌چنان نسبت به شفافیت بدبین هستند و فکر می‌کنند که با این اقدام قدرت‌های خارجی به دنبال بستن حساب‌های ایران هستند، در حالی که این‌گونه نیست و به نظر بنده این اقدام حتی در راستای منافع ملی ما است که با شفافیت می‌توانیم جلوی کلاه‌برداری و سوءاستفاده از اموال عمومی را بگیریم.
پازوکی متذکر شد: اگر ما از قوانین این‌چنینی تبعیت نکنیم همه کشورها از جمله روسیه و چین نیز از همکاری با ما خودداری خواهند کرد و برای تعامل با دنیا باید قوانین مربوط به FATF را بپذیریم، متاسفانه برخی در کشور جوی را درست کردند که باعث شد تا مجلس عقب‌نشینی کرده و آن را برای 2 ماه مسکوت بگذارد.