۳ پیش‌بینی درباره آدم‌ها در جوامع آینده
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،با سرعتی که جهان دارد در عرصه تولید اطلاعات پیش می‌رود، شکاف بین امسال و سال ۲۰۲۰ خیلی بیشتر از شکافی خواهد شد که مثلا بین دهه ۱۹۸۰ و ۲۰۱۰ میلادی وجود داشته. اما حتی در سال ۲۰۲۰ هم زندگی ما با آنچه که ری کورزویل درباره آینده پیش‌بینی کرده، تفاوت زیادی خواهد داشت. تئوری او این بوده که برای رقابت با هوش مصنوعی، انسان چاره‌ای جز همکاری خیلی نزدیک با ماشین نخواهد داشت و هیچ وقتی را هم در این راه نباید تلف کند.
 
کورزویل یکی از چهره‌های آینده‌شناس معروف دنیاست و در شرکت گوگل هم ریاست بخش مهندسی را به عهده دارد. او به خاطر درست‌ از آب درآمدن تعداد زیادی از پیش‌بینی‌هایش شهرت زیادی دارد. از دهه ۱۹۹۰ تاکنون، ۱۵۰ مورد از پیش‌بینی‌های او محقق شده‌اند و بنابراین عجیب نیست که خیلی‌ها دنبال نظریات او درباره آینده باشند. او سال گذشته در کنفرانس اس‌ایکس‌اس‌دابلیو یک پیش‌بینی دیگر کرد که فکر خیلی‌ها را مشغول نگه داشته: «من پیش‌بینی می‌کنم که در سال ۲۰۲۹، هوش مصنوعی قادر شده باشد آزمون تورینگ را پشت سر بگذارد و درنتیجه خود را به سطح هوشی انسان‌ها برساند. همچنین سال ۲۰۴۵ در پیش‌بینی‌های من زمانی است که ما قادر خواهیم شد هوش خود را با هوش مصنوعی ترکیب کنیم و آن را میلیاردها برابر بیشتر و موثرتر کنیم.» تنها گذشت زمان است که می‌تواند به ما بگوید آیا این پیش‌بینی کورزویل درست از آب درمی‌آید یا نه. اما تا آن زمان قرار است ما انسان‌ها چه‌کار کنیم؟
 
یکی از مفیدترین کارهایی که از دست ما برمی‌آید این است که فعالیت کسب و کارهای مختلف و نوآور دنیا را به تدریج بررسی و تحلیل کنیم و ببینیم با همین هوش انسانی ما چه روندهایی را می‌توان در آینده آنها مشاهده کرد. به این سه پیش‌بینی درباره آینده جوامع ما و آدم‌هایش توجه کنید.
 
1.جنبه انسانی از جوامع محو نخواهد شد
 
واقعیت این است که دنیای امروز باعث شده ما به سمت انزوای اجتماعی پیش برویم. از بانک گرفته تا خواروبارفروشی، همه‌جا و همه‌کس در تلاش‌اند تا کارهای ما را با سرعت هرچه بیشتر و با تعامل هرچه کمتر با آدم‌های دیگر راه بیندازند. درواقع بحث ماشینی‌شدن امور در دنیای امروز خیلی جدی است و حتی شغل بسیاری از مردم را از دستشان درخواهد آورد. اما بررسی روندهای یک دهه اخیر نشان می‌دهد که به این زودی‌ها جنبه انسانی از مصرف‌گرایی ما جدا نخواهد شد. در سال‌های اخیر، سرعت ماشینی‌شدن امور خیلی بالا بوده اما برخی نهادهای محبوب و خاطره‌ساز - مثل خواروبارفروشی‌های محلی- در نقاط مختلف دنیا از پا درنیامده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که محبوبیت این جنبه انسانی از مصرف‌گرایی در سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد. این خبر جالبی برای کسانی است که مدعی‌اند آینده بشر صرفا ماشینی و تهی از هر ارتباط انسانی خواهد بود.
 
2.نفوذ شرکت‌های بزرگ روی آدم‌ها بیشتر خواهد شد
 
پیشرفت تکنولوژی‌هایی که توسط شرکت‌های بزرگ دنیا توسعه می‌یابند، در آینده هم با سرعت ادامه خواهد داشت. معنی‌اش این است که آنها همیشه چند قدم از ما مردم عادی جلوتر خواهند بود و برای هر نیاز ما، محصولات مختلفی را به بازار خواهند فرستاد. این وضع احتمالا از سال ۲۰۲۰ به بعد تشدید هم خواهد شد و ما هم باید خودمان را آماده کنیم که خیلی از این کنترل متعجب نشویم.
 
3.یکپارچگی محصولات زیاد خواهد شد
 
به گزارش آینده نگر اگر نمی‌دانید منظور از یکپارچگی محصولات چیست، به این نکته فکر کنید که کدام برند تکنولوژیک را در سال‌های اخیر پشت هم استفاده کرده‌اید و سعی کرده‌اید همه دستگاه‌هایتان را از همان برند تهیه کنید. احتمالش هست که بعضی از شما برند گوشی و لپ‌تاپ و ساعت و وسایل دیگرتان یکی باشد و همه آنها را به هم وصل کرده باشید تا تمام اطلاعاتتان دائم در دسترستان باشد. پیش‌بینی می‌شود که این وضع در آینده نزدیک خیلی شدیدتر هم بشود. تمایل به وصل‌بودن و یکپارچه‌بودن تمام دستگاه‌های الکترونیک ما در آینده به دلیل پیشرفت تکنولوژیک بالاتر خواهد رفت و شرکت‌ها در این زمینه با هم وارد رقابت‌های سنگینی خواهند شد. مثلا برند اپل یا گوگل را در نظر بگیرید. در حال حاضر، اپل در زمینه یکپارچگی محصولات بهتر عمل کرده اما شرکت گوگل نیز چنان در عرصه‌های مخلتف تکنولوژی پیش رفته که می‌تواند خیلی زود تمام دستگاه‌های الکترونیک ما حتی ریموت‌های خانه و وسایل الکترونیکی دیگر را هم قبضه کند. پیش‌بینی می‌شود که در آینده، این یکپارچگی‌ها در زندگی ما به حدی برسد که دیگر خواهان وجود هیچ فاصله‌ای بین وسایل تکنولوژیک مورد استفاده‌مان نباشیم؛ دقیقا به همین دلیل که به اطلاعات مربوط به خودمان خیلی اهمیت می‌دهیم و تحمل شکاف بین آنها را نخواهیم داشت. این همان آینده‌ای است که تکنولوژی‌های هوشمند می‌خواهند برای ما بسازند.