بازار در انتظار عملیات جدید
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،با افزایش 400 هزار تومانی نرخ سکه در روز گذشته قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  به بیش از 4 میلیون و 500 هزار تومان رسید. این افزایش نشان داد که هنوز اقدامات اجرایی دولت از جمله در نظر گرفتن مالیات بر معامله سکه یا برخوردهای قهری مثل بگیر و ببندهای بازار به نتیجه دلخواه نرسیده است و قیمت سکه هر زمان که بخواهد سر به فلک می کشد. سکه که تابعی از نرخ دلار در داخل و نرخ طلا در بازارهای جهانی است، با توجه به افسارگسیختگی ارز در بازار می تازد اما بانک مرکزی با صدور بیانیه ای  از این گفته که تحولات اخیر در بازار ارز و طلا ناشی از توطئه دشمنان کشور و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم است و تناسبی با واقعیت های اقتصادی ایران و توان ارزی کشور ندارد.  
 
محمد کشتی آرای،  تحلیل گر بازار طلا هم در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران از این گفت که شرایط بازار سکه طبیعی نیست و البته نباید دلیل گرانی سکه را در جایی غیر از افزایش نرخ ارز جست وجو کرد. کشتی آرای گفت: قیمت ارز افزایش پیدا کرده است و افزایش قیمت بر نرخ طلا اثر گذاشته و به دنبال آن سکه هم گران شده است. باید دید چرا نرخ ارز افزایش پیدا می کند؟ به دلیل تقاضای موجود در بازار قیمت بالا رفته و این افزایش تاثیر مستقیم بر قیمت طلا دارد.
 
ابراهیم محمد ولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر هم در گفت وگو با ایسنا دلیل گرانی سکه را عوامل داخلی دانست و گفت: متاسفانه کلیه بازارها متاثر از رشد سکه و دلار دچار سردرگمی و رکود شده است. علت افزایش عجیب و غریب قیمت طلا و دلار به عوامل داخلی برمی‌گردد. تصمیمات آنی بانک مرکزی و دولت در ایجاد تلاطم موثر بوده است. چند نرخی بودن بازار ارز هم باعث ایجاد اوضاع نابسامانی شده که اثرات منفی خود را بر تمام بازارها می‌گذارد. درخصوص عوامل خارجی باید گفت قیمتی که هر اونس طلای جهانی دارد نشان‌دهنده این است که نوسانات آن ها نرمال است و تجارت بین‌الملل نمی‌تواند دلیل ایجاد التهاب در بازار ایران باشد، بنابراین علت اصلی به مسائل داخلی مربوط می‌شود.
 
اکنون بازار اقدامات آتی بانک مرکزی و دیگر نهادهای موثر را انتظار می کشد. اقداماتی که در بیانیه ای بانک مرکزی برنامه های مقتضی و رویکردهای اعلام شده در برنامه رییس کل جدید است. قرار است اقداماتی آتی در روزهای آینده عملیاتی شده و اطلاع رسانی در مورد آن انجام شود. اقداماتی که همه امیدوارند از تلاطم بازار کم کند یا دست کم به آشفتگی آن نیفزاید.