تکذیب نهایی شدن پمپاژ ارز صادراتی به بازار ثانویه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، الیاس حضرتی با تکذیب قطعی شدن خبر عرضه ارز پتروشیمی ها و کالاهای صادراتی در بازار ثانویه به تسنیم گفت: هنوز این طرح نهایی نشده و در حال بررسی می باشد.
عضو شورای پول و اعتبار گفت: یک نظر براین است که فقط کالاهای اساسی در گروه یک کالایی، از ارز حاصل از صادرات نفت تغذیه شود و بقیه نیازمندیهای وارداتی از قبیل کالاهای وارداتی کارخانجات در گروه 2 قرار گرفته و با نرخ تعاملی (توافقی ) تامین ارز انجام شود.
وی افزود، در این روش شرکتهای پتروشیمی و غیرپتروشیمی در بازار ثانویه ارز خود را عرضه کرده و خریداران که شامل کارخانجات کشور می باشند ارز خود را به نرخ توافقی دریافت می کنند.
به گفته حضرتی، هنوز این موضوع (در شورا) به قطعیت نرسیده است و در حال جرح و تعدیل و بررسی می‌باشد.
وی در پاسخ به این سوال که در نهایت آیا با اجرای این راهبرد نرخ ارز کاهش  و قیمت کالاهای مصرف مردم افزایش می یابد، گفت: به نظر میرسد که اگر عوامل خارجی اثر نگذارند شاهد کاهش قیمت ارز خواهیم بود.
 
*اقدامات بانک مرکزی مخل بازار بوده است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه برخی اقدامات بانک مرکزی مخل بازار ارز شده است. به عنوان مثال این بانک اقدام به پیش فروش سکه کرده که موثر نبود و یا یک خبری اعلام می کند (که مفید نیست) یا تحولات سیاست خارجه و تهدیدات بیرونی ممکن است باعث ایجاد اخلال در بازار ارز شود اما اگر این بازار در مسیر خود قرار گیرد احتمالا شاهد کاهش قیمت ارز خواهیم بود.