پشتیبانی اروپا از برجام باید عملی باشد
دولت انگلستان از برجام پشتیبانی می‌کند. ایران حق برخورداری از مزایای این توافق را دارد و تا زمانی که ایران تعهدات مندرج در برجام را اجرا کند، دولت انگلستان نیز به حمایت خود از ایران ادامه خواهد داد.   
 
من بر حمایت بریتانیا از برجام تاکید می‌کنم، این حمایت نه تنها نسبت به برجام بلکه منافع اقتصادی که از این توافق ناشی شود و ایران حق برخورداری از آن را دارد.
 
 دکتر ظریف به این نکته اشاره کرد که پشتیبانی کشورهای اروپایی از برجام نباید محدود به شعارهای سیاسی باشد، بلکه این پشتیبانی باید به صورت عملی اعمال شود تا روابط اقتصادی و کسب و کار‌ها را تداوم ببخشد. برای دیپلمات‌ها آسان است که بگوییم ما از همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور استقبال ‌می‌کنیم. اما فعالان بخش خصوصی این پرسش را مطرح ‌می‌کنند، که اقدامات عملی برای حمایت از کسب و کار‌ها چیست؟ این سئوال منصفانه ای است و من می گویم که همکاران ما در لندن و اروپا، سخت در حال تلاش هستند تا راهکاری برای مقابله با تحریم‌های آمریکا پیدا کنند.
 
همکاری‌های دوجانبه در حوزه کسب‌وکار ادامه پیدا می‌کند. ما تفاهم‌نامه‌هایی را حتی بعد از خروج آمریکا از برجام برای ادامه همکاری امضا کرده‌ایم، چنانکه روز گذشته، یادداشت تفاهمی میان یک شرکت مهم انگلیسی و شرکت ایرانی به امضا رساندیم. بنابراین این روابط رو به گسترش است.
 
وظیفه ما این است که اعتماد جامعه بخش خصوصی در ایران و کشور خود را برقرار کنیم تا کسب و کارها ادامه یابد. برگزاری جلساتی مشابه آنچه اتاق تهران برگزار کرد برای تبادل نظر حائز اهمیت است. من با سفیر اتریش، در این زمینه که همکاری‌ها باید روشن و شفاف باشد، هم‌عقیده‌ام و البته ایران هم باید از اقداماتی که برجام را تضعیف ‌می‌کند، پرهیز کند. البته نگرانی‌هایی در مورد سرنوشت FATFوجود دارد. این موارد باید حل شود تا همکاری‌ها را به طور موثری پیش ببریم.
 
 با توجه به مشارکت همه بازیگران برای توسعه همکاری‌ها، امیدوارم روابط تجاری دوجانبه، رو به گسترش باشد.